Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Z pokladen se stávají volební urny

Mít výčitky svědomí kvůli tak všední činnosti, jakou je nakupování? Pro někoho to bude překvapení, ale počet lidí, u kterých nakupování vyvolává morální napětí, roste. Podle globální studie komunikační agentury Havas věnují tři čtvrtiny většinové populace etickým otázkám při nákupech stále větší pozornost. A to nemluvě o takzvaných prozumentech.

To jsou aktivní a informovaní lidé, kteří mají ekonomický vliv a také určitým způsobem ovlivňují chování druhých. Tím zpětně utvářejí podobu produktů, které jsou uváděny na trh. Většina prozumentů a polovina mileniálů jsou přesvědčeny o tom, že společnost mohou ovlivnit spíše jako spotřebitelé než jako voliči. Jsou si vědomi toho, že o současnosti i budoucnosti hlasují svojí peněženkou.

Být zodpovědný a zároveň „cool“

Překvapivě je pro řadu lidí „nejvýhodnější“ nákup takový, kterým něco dávají, a ne pouze získávají. Téměř 90 procent prozumentů tvrdí, že mají dobrý pocit, když mohou podpořit lokální pěstitele, řemeslníky a výrobce. A 71 procent z nich je ochotno zaplatit za výrobek o trochu vyšší cenu, jestliže část z ní putuje na dobrou věc.

Reklama
ČEZ

„Trend ohleduplné spotřeby tady už je a poslední dobou ještě posílil. Lidé si stále chtějí dělat nákupem radost, zároveň se však nechtějí cítit provinile. Tato vina je značně redukována, pokud mají pocit, že nákupem přispívají na dobrou věc,“ vysvětluje Jakub Kočí, strategic planner v Havas Prague.

„Obzvláště mezi mileniály vidíme hodně těch, co běhají v adidaskách vyrobených z recyklovaných plastů z moře, umývají se Solidarity mýdlem od L’Occitane, půjdou nakoupit do Bezobalu a na pláž by si netroufli vyrazit bez náramku 4Ocean, který svědčí o jejich participaci na redukci plastů v oceánech,“ popisuje Kočí. Spotřebitelé podle něj získávají pocit, že svým nákupním rozhodováním aktivně přispívají k lepší budoucnosti naší planety a výrobci díky tomu mohou ospravedlnit prémiové ceny. „Zajímavé je, že očekávání spotřebitelů od velkých značek v oblasti přínosu pro společnost a planetu se téměř rovná jejich očekávání přínosu od vládnoucích struktur,“ doplňuje Kočí.

Jak ulevit Zemi? Prostě se uskromnit

Data za český trh tento globální trend potvrzují. Celých 72 procent Čechů říká, že se snaží spotřebovávat méně, 74 procent pak podle svých slov nakupuje ohleduplněji a smysluplněji než dříve. Stejný podíl lidí má dobrý pocit, když podpoří místní výrobce, umělce a řemeslníky. Češi se stále častěji ptají sami sebe, jestli nějaké zboží opravdu potřebují. Otázku „Je to kvalitní a vydrží to dlouho?“ si při nakupování častěji než před několika lety klade 55 procent lidí, u českých prozumentů to je dokonce 68 procent. Přes dvě třetiny Čechů se domnívá, že nejlepší způsob, jak zachránit planetu, je zkrátka spotřebovávat méně. Zhruba tolik lidí také říká, že se vědomě snaží minimalizovat svůj negativní dopad na životní prostředí.

Studie „Posun k ohleduplné spotřebě“, z níž všechna uvedená data pocházejí, se formou on-line dotazování zúčastnilo 12 tisíc respondentů ze 32 zemí.

 

Skoro 90 procent „prozumentů“ rádo podpoří lokální pěstitele.
Foto: iStockphoto

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)