V USA už Facebook není sítí pro mladé, v Česku si zatím pozici drží

Na konci května zveřejnil Pew Research Center studii, která mezi americkými teenagery mapovala využívání sociálních sítí. Vyplynulo z ní, že Facebook je mezi Američany ve věku 13 až 18 let až třetí nejpoužívanější sociální sítí. Používá ho 51 procent z nich a pouze pro desetinu z nich je sítí, kde tráví nejvíce času. V předchozím měření v obou metrikách vedl.

Dle studie mají být novými hvězdami Snapchat, který používá 69 procent amerických teenagerů, Instagram (72 procent) a YouTube (85 procent). Studie navíc říká, že Facebook používají především dospívající z nižších příjmových skupin.

Situace v Evropě a Česku je odlišná. Na Facebooku má účet 340 000 Čechů v daném věku. Kvůli omezeným funkcionalitám a rozmachu Instagram stories skončil boom Snapchatu dříve, než vůbec začal. Snad jen pozice YouTube je zde podobně silná jako v USA.

I u nás ale vidíme, že se mění role jednotlivých sociálních sítí. Facebook se (nejen) u teenagerů stal platformou, kterou využívají pragmaticky – jako adresář, komunikují skrz Messenger, plánují si eventy, dozvídají se novinky.

Roli imageového kanálu převzal Instagram. Zde představujeme svou on-line identitu. Ukazujeme krásnější část svého života, spojujeme se s brandy, které představují životní styl, který bychom chtěli mít. Washington Post v reportáži už v roce 2016 popsal, jak američtí teenageři vědomě budují svou image. Mažou neúspěšné příspěvky (pro chlapce s 500 followery je to takový, který nedostane během první hodiny 60 srdíček) a na svém profilu nechávají maximálně 25 fotografií – těch, které nejlépe vystihují osobnost, kterou ukazují.

Odlišná je i konzumace obsahu. Způsob, jakým uživatel používá Facebook, je velmi podobný znuděnému přepínání mezi televizními kanály. Na Instagramu uživatel „stráví“ delší příběhy a je ochotnější se zapojit.

K budování komunity fanoušků se dnes zkrátka mnohem více hodí Instagram. Uživatelé se tu chtějí spojovat se značkami a budovat svou image, jsou tu ochotni interagovat. Jsem ale přesvědčen, že Facebook v Česku není mrtvý a není ani „pro starý“. Jen se na něj tak nějak… kouká.

Matouš Hutník, strategic planner, Peppermint Digital

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Náborové kampaně
Chatbot

MAM Exkluzivně v časopise

Radim Svoboda
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)