Na konci května zveřejnil Pew Research Center studii, která mezi americkými teenagery mapovala využívání sociálních sítí. Vyplynulo z ní, že Facebook je mezi Američany ve věku 13 až 18 let až třetí nejpoužívanější sociální sítí. Používá ho 51 procent z nich a pouze pro desetinu z nich je sítí, kde tráví nejvíce času. V předchozím měření v obou metrikách vedl.
Dle studie mají být novými hvězdami Snapchat, který používá 69 procent amerických teenagerů, Instagram (72 procent) a YouTube (85 procent). Studie navíc říká, že Facebook používají především dospívající z nižších příjmových skupin.
Situace v Evropě a Česku je odlišná. Na Facebooku má účet 340 000 Čechů v daném věku. Kvůli omezeným funkcionalitám a rozmachu Instagram stories skončil boom Snapchatu dříve, než vůbec začal. Snad jen pozice YouTube je zde podobně silná jako v USA.
I u nás ale vidíme, že se mění role jednotlivých sociálních sítí. Facebook se (nejen) u teenagerů stal platformou, kterou využívají pragmaticky – jako adresář, komunikují skrz Messenger, plánují si eventy, dozvídají se novinky.
Roli imageového kanálu převzal Instagram. Zde představujeme svou on-line identitu. Ukazujeme krásnější část svého života, spojujeme se s brandy, které představují životní styl, který bychom chtěli mít. Washington Post v reportáži už v roce 2016 popsal, jak američtí teenageři vědomě budují svou image. Mažou neúspěšné příspěvky (pro chlapce s 500 followery je to takový, který nedostane během první hodiny 60 srdíček) a na svém profilu nechávají maximálně 25 fotografií – těch, které nejlépe vystihují osobnost, kterou ukazují.
Odlišná je i konzumace obsahu. Způsob, jakým uživatel používá Facebook, je velmi podobný znuděnému přepínání mezi televizními kanály. Na Instagramu uživatel „stráví“ delší příběhy a je ochotnější se zapojit.
K budování komunity fanoušků se dnes zkrátka mnohem více hodí Instagram. Uživatelé se tu chtějí spojovat se značkami a budovat svou image, jsou tu ochotni interagovat. Jsem ale přesvědčen, že Facebook v Česku není mrtvý a není ani „pro starý“. Jen se na něj tak nějak… kouká.
Matouš Hutník, strategic planner, Peppermint Digital