Tržby obchodníků s luxusem rostou pomaleji než dřív. Platí to pro celý svět, včetně České republiky. Sídlem luxusu v Česku samozřejmě zůstává pražská Pařížská ulice. A té „kraluje“ monobrandový butik Louis Vuitton. Potvrzuje přitom výjimku z pravidla, že lépe se daří těm obchodům, které jsou umístěny na pravé straně Pařížské. Vyplývá to z aktuální Globální studie o luxusních značkách, kterou vydala poradenská společnost Deloitte.
V ní se uvádí, že první stovka výrobců luxusního zboží celosvětově utržila ve fiskálním roce 2016 – tedy v období od července 2016 do června 2017 – 217 miliard dolarů, což je v přepočtu 4,7 bilionu korun. Meziročně je to jen o jedno procento víc. Přestože celkové tržby stouply, jejich nárůst byl výrazně pomalejší než o rok dřív, kdy činil procent šest.
Chytí se Deloitte Pařížská index?
„V Pařížské byl nejúspěšnější butik Louis Vuitton, který utržil 782 milionů korun,“ říká Martin Tesař, vedoucí partner auditních služeb Deloitte CE.
Obchodům sídlícím na pravé straně Pařížské ulice – stojíme-li zády ke Staroměstskému náměstí – se přitom daří lépe. Nejvýznamnější růst tržeb zde zaznamenaly prodejny Moncler, Cartier a Rimowa. Na levé straně rostly tržby nejrychleji butikům Louis Vuitton a Gucci.
Roli hraje i vzdálenost od náměstí. Podle Deloitte indexu Pařížská rostou tržby butiků umístěných na začátku Pařížské ulice až po ulici Širokou 2,6krát rychleji než tržby obchodů na konci Pařížské blíž k Vltavě.
Index je novinkou reportu. „Byl sestaven tak, aby informoval o vývoji tržeb hned z několika úhlů pohledu, a komplexně porovnává vztah lokality a značky,“ říká ředitelka v auditním týmu Deloitte Anna Bezděková.
LVHM s přehledem vede
Globální žebříček stále s náskokem vede skupina LVMH, která utržila 23,5 miliardy dolarů. První desítka, která stojí za polovinou tržeb žebříčku, zůstává už třetím rokem stejná, některé firmy si jen místa prohodily. Nejvyššího podílu tržeb tradičně dosáhly firmy se sídlem ve Francii, nejvíc výrobců luxusu stále sídlí v Itálii.
Tržby meziročně navýšilo 57 společností, přičemž u 22 bylo tempo růstu dvouciferné. Naopak 10 společností zaznamenalo významný, dvouciferný pokles tržeb. Jednalo se i o dvě skupiny z první desítky – Swatch Group a Ralph Lauren.
Žebříček 20 nejrychleji rostoucích firem tvoří z poloviny sektor oděvů a obuvi, pět firem se řadí do segmentu šperků a hodinek. Absolutně nejvyšší tržby zaznamenal sektor kosmetiky a vůní. Největší zastoupení má v seznamu top 100 luxusních společností sektor oděvů a obuvi, řadí se do něj víc než třetina firem umístěných v žebříčku.
Zatímco „dostupný luxus“ najdete už i v okolí Pařížské ulice, pro to nejlepší si vy – a také asijští turisté – musíte dojít přímo tam.
Foto: Archiv MAM