Ručním pracím nebo jiné formě tvořivé činnosti se ve svém volném čase věnuje více než polovina české internetové populace. I když je tato oblast především doménou žen (více než 70 procent žen), něco ve svém volném čase rádo vyrábí i 40 procent mužů. Ženy nejčastěji kreslí a malují (35 procent alespoň jednou za půl roku) a šijí na stroji (23 procent). Často se věnují háčkování, pletení, vyšívání nebo výrobě předmětů z korálků či keramiky. I muži rádi kreslí nebo malují (14 procent), více se ale realizují kutilstvím, prací se dřevem nebo modelářstvím.
Své domácí výrobky se lidé převážně nechávají převážně pro vlastní potřebu, případně je rozdají rodině, dětem či blízkým přátelům. Motivací pro vyrábění je především zábava spojená s takovým koníčkem (muži a lidé nad 45 let), odpočinek, uklidnění a „vyčištění“ hlavy (ženy) a v neposlední řadě i seberealizace, radost z vlastní tvorby a možnosti být kreativní a originální, odpovídali respondenti. Zejména lidé ve věku 30-44 let spojují tyto činnosti i s časem vymezeným pro své děti.
Látky pro domácí šití a další potřeby pro šití, pletení, háčkování se nejčastěji nakupují ve specializovaných kamenných prodejnách, dále přes internet, případně ve velkých obchodních centrech. Tři čtvrtiny nakupujících preferují nákup osobní před internetovým, a to hlavně věkové kategorie nad 45 let.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.