Marketing je třeba hodnotit vždy ve dvou rovinách, jako filozofii podnikání a jako systém funkcí. Dnes rozumí marketingu každý. Stejně jako fotbalu. Kdekdo je schopen říkat, co je marketing a co ne. Můžeme upravit známý citát: každý ví, co je to marketing, dokud ho nemusí definovat. Jsme svědky toho, že tak velmi často dochází ke zkreslení dvojího typu.
Především je marketing zjednodušován na jeden z nástrojů marketingového mixu, tj. na reklamu, případně jinou formu marketingové komunikace. Pak slyšíme často i od těch, kteří se považují za odborníky, že „jde o marketingové tahy, triky“ apod., což je prvý krok ke znehodnocení významu marketingu. Marketing musí především nabízet řešení problému, a to kvalitní, komplexní a za odpovídající cenu.
I z toho důvodu založila Česká marketingová společnost soutěž Marketér roku, jejíž třináctý ročník právě skončil. Hodnocení přihlášených projektů vychází z komplexního pohledu na marketing a zohledňuje profesionální i etické parametry. Posuzujeme marketingové strategie a jejich naplnění operativním marketingovým řízením nástroji výrobkové, sortimentní, cenové, distribuční i komunikační politiky i segmentaci či analýzy chování zákazníka.
Přes všechny problémy podává soutěž Marketér roku svědectví o tom, že marketing se stále víc stává nezbytnou součástí řízení organizací, zájem o něj trvale roste, a co je hlavní – je dost manažerů, kteří chápou jeho podstatu i obsah, čímž zvyšují míru jeho pozitivního uplatnění v praxi.
Současné úvahy, analýzy a prognózy jsou zaměřeny především na nové technologie, na možnosti internetu a sociálních sítí. Někdy jde o nové trendy, někdy jen o nová slova. Doporučení věnovat pozornost životnímu cyklu zákazníka jistě není ničím převratným a je nutné zabývat se jím i v digitálním světě. Dobrým pomocníkem může být umělá inteligence.
Měli bychom si ale zachovat i tu naši. Musíme umět rozpoznat, co lidé doopravdy chtějí. Ve virtuálním i v tom reálném světě. Při okouzlení novými technologiemi bychom neměli zapomínat, že v nich žije člověk. A nejen jako spotřebitel či zákazník.
Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti