Na konci října uplyne sto let od vzniku Československa. Významné výročí připomínají výstavní instituce, úřady i komerční firmy, například Zetor nebo Česká spořitelna. Ta chystá projekt Dokazemevic.cz, v němž bude mapovat historické stopy spořitelny v českých zemích. Pořádající organizace při propagaci většinou spoléhají na web a na sociální sítě, ty movitější investovaly do ploch venkovní reklamy.
Státní oslavy mají jednotnou tvář díky rozhodnutí české vlády. Loni určila, že vizuální a obsahové pojetí všech eventů bude mít na starosti agentura CzechTourism. Právě v její režii vznikly webové stránky SpolecneStoleti.cz, které promují celý program, čítající na tři sta akcí.
Hlavně bez patosu
Tuzemská komunikace oslav začala v květnu. „Cílem kampaně s výzvou ‚Oslavme společné století‘ je vzbudit v Češích i Slovácích národní hrdost a sounáležitost, ale ne patetickým nebo podbízivým způsobem,“ říká ředitelka CzechTourism Monika Palatková.
Tvářemi kampaně se staly žijící osobnosti spjaté s Českem i Slovenskem – například herci Viktor Preiss, Táňa Pauhofová a Emília Vášáryová, kardiochirurg Jan Pirk nebo fotbalista Antonín Panenka. Na tvářích mají české, resp. slovenské vlajky s dovětkem „Neměnil/a bych“. Všichni také účinkují ve spotech, které běží v České televizi a Českém rozhlase, objevují se ve sponzorovaných příspěvcích na sociálních sítích i v outdooru.
Na projektu spolupracovala agentura WMC/Grey. Poběží do konce roku, ale nejvíc bude vidět v říjnu v době samotného výročí založení republiky. Vedle národní hrdosti má samozřejmě podpořit také návštěvnost vybraných eventů.
Doma i v zahraničí
Od června do října bude kampaň vidět také v zahraničí. „Chceme ukázat, že Československo dalo světu spoustu skvělých lidí, produktů a značek,“ vysvětluje ředitelka CzechTourism.
Za hranicemi bude výročí republiky vidět kromě Slovenska v Německu, Rakousku, Polsku, Francii, Velké Británii, USA a Rusku. „Snažíme se imageovým způsobem oslovit zahraniční publikum,“ říká Lukáš Bajer z CzechTourismu, který je marketingovým vedoucím projektu. „Vedle toho poběží destinační kampaň propagující místa spojená s výročím, kam chceme nalákat turisty,“ dodává Bajer.
Od léta se kampaň pomocí bezplatné aplikace otevře široké veřejnosti. Umožní vytvořit si personalizovaný vizuál s vlaječkou na tváři a zapojit se tak do oslav. V aplikaci bude i kalendář všech akcí.
Celá kampaň vyjde na 25 milionů korun. Na nákup mediálního prostoru jde 3,5 milionu, celkem bude česká část kampaně i s mediálními partnerstvími stát necelých 10 milionů. Zbytek je určen na propagaci v zahraničí.
Jednou z tváří kampaně je Viktor Preiss.
Foto: CzechTourism