Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejsou kuchaři ani oficíři ochrany dat. Těch prý chybí na osm tisíc

Najít dnes kuchaře, truhláře, kvalitního manažera nebo obchodníka je skoro zázrak. Hlad je po všech možných profesích. Není tedy divu, že na trhu práce chybí i takzvaní DPO, tedy data protection officeři neboli pověřenci pro ochranu osobních údajů.

V posledních měsících a týdnech se začali houfně probouzet ze zimního spánku jak instituce veřejné správy, tak podnikatelé a firmy. Zjistili totiž, že musí „implementovat“ GDPR bez ohledu na to, že se na ně vykašlaly poslední dva vládní kabinety, které nepřipravily návaznou adaptační českou legislativu. Takže musí adaptovat sami. A pokud mají složité vnitrofiremní procesy nakládání s osobními údaji či zaměstnávají nad 250 lidí, musí najít experta, který je provede nepříjemnými legislativně právními bažinami.

Jenže kde brát? EK odbyla specifikaci klíčového manažera GDPR tím, že „pověřenec pro ochranu osobních údajů musí být jmenován na základě svých profesních kvalit, zejména na základě odborných znalostí práva a praxe v oblasti ochrany údajů a schopnosti plnit úkoly stanovené v článku 39“. Dál by se měl vyznat minimálně v IT technologiích organizace, v základních principech zabezpečení dat a v cyklu zpracování osobních údajů a koordinaci procesů na ochranu dat.

Reklama
Know

Je víc než jasné, že pověřenci se najednou nevyrojili z děr jako skřeti z Morie. Podle nejstřízlivějších údajů jich chybí jen v institucích veřejné správy víc než osm tisíc. A další stovky či tisíce budou potřebovat firmy, které si myslí, že když není česká verze GDPR, tak prostě GDPR neplatí.

Pro manažery ale není vůbec jednoduché takového člověka najít nejen z toho důvodu, že je jich pomálu. Neexistuje žádné školení či certifikát, který by oficiálně zaručil, že když si experta najmou, mají s GDPR vyhráno. Všechny podobné doklady mají podobnou váhu jako obrázek vaší pětileté dcerky ze školky.

Útěchou může být, že kontrolní úřad bude zatraceně těžko pokutovat své sesterské veřejné instituce a nebylo by tedy košer, kdyby se pustil do soukromníků. Takže 25. května to sice rozjedeme, ale tak nějak po česku, napůl a s generálním pardonem.

Nikola März, konzultantka, Pro Futuro Consulting

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)