Reklamní svět si představuji jako zvětšovací zrcadlo stereotypů naší společnosti. Maminky jsou v kuchyních ještě mazanější, milenky mají delší nohy a jsou svůdnější. Muži jsou vyobrazovaní s nadsázkou a humorem. Vzpomínáte si na kampaň Old Spice, ve které do půl těla svlečený svalovec nabádá muže, aby jako muž taky voněli? Byl to úspěch. Při zveřejnění v roce 2010 měla reklama během prvního dne přes 5,9 milionů zhlédnutí na YouTube. Samotný prodej pak v témže roce stoupl až o 125 procent.
Naopak u reklam cílených na ženy je mnohdy složitější samotné pojetí konceptu. Marketéři jsou kvůli problematice diskriminace žen často limitováni při tvorbě obsahu a volbě slov, aby reklamu nebylo možné vyložit negativně.
Ženy jsou tak primárně vyobrazovány jako křehké bytosti, které jsou matkami, manželkami nebo objektem touhy. Dnešní emancipované ženy nejenom vystupují jako silnější osobnosti, ale chtějí tak být i vnímány. Ale v reklamách jsou stále prezentovány skrze své negativní vlastnosti či slabosti. To podle průzkumu americké sítě A&E Networks potvrzuje víc než 60 procent spotřebitelů.
Každá žena je přitom jiná a právě to chtějí spotřebitelé v reklamách vidět. V tom jde ostatním značkám úspěšným příkladem kosmetická značka Dove.
Změny ve vnímání ženského pohlaví a boření stereotypů jsou naštěstí trendem dnešního marketingu. Třeba reklama na dámské hygienické potřeby Always z roku 2014 položila ve své kampani otázku „Co znamená dělat něco jako holka?“ (V originále s názvem „Like A Girl“.) Věta „házíš jako holka“ je totiž bohužel stále vnímána jako urážka. Reklama chtěla ukázat, že ženy jsou mnohem silnější, než jak jsou prezentovány. A rychle se stala klasikou ve světě pozitivních vizuálních reklam.
Co myslíte, dočkáme se, že i v reklamním světě budou ženské stereotypy minulostí? Změnit to můžeme právě tím, že nejprve zboříme stereotypy ve světě reálném. Pak nebude mít zvětšovací zrcadlo reklamního světa co zvětšovat.
Tereza Salte, zakladatelka, Elite Bloggers