Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zážitek do každé rodiny i firmy. Přes direct mail

Létání ve větrném tunelu, jízda v rychlých autech, masáže nebo třeba bungee jumping. To jsou nejoblíbenější zážitkové aktivity, které si lidé věnují jako dárky. „Například létání ve větrném tunelu v uplynulém roce tvořilo téměř pětinu všech prodaných poukazů. Jednoznačně vedlo i mezi vánočními dárky. Za celý rok jen tento zážitek firmě utržil 4,3 milionu korun,“ říká Jan Hájek, majitel společnosti Zážitky.cz.

V poslední době podle něj roste poptávka po zážitcích pro celou rodinu, založili jim tedy samostatnou sekci. Od konkurence se snaží odlišit nabídkou exkluzivních aktivit – mezi ně patří možnost soukromého pronájmu kina s projekcí filmu podle vlastního výběru nebo příležitost nahrát si vlastní CD pod dohledem hudebního skladatele.

Byznys se zážitky pořád velmi dobře funguje. Jejich největší poskytovatel, firma Allegria, měl loni obrat přes 70 milionů korun. „Za poslední tři roky se nám podařilo vyrůst asi o 100 procent. V zážitcích máme nyní asi o 30 milionů vyšší obrat než před třemi lety,“ říká spolumajitelka společnosti Linda Vavříková. Předloni společnost poprvé využila reklamy v kinech a v televizi.

Reklama
ČEZ

Asistované konverze Facebook umí

Kinoreklama a televizní spoty jsou však v oboru spíše výjimkou, zážitkové agentury spoléhají převážně na on-line marketing. Skládá se z PPC systémů, optimalizace pro vyhledávače, direct mailu a sociálních sítí. „Direct maily posíláme čistě na naši klientskou databázi, je to náš nejefektivnější marketingový prodejní kanál,“ říká Vavříková.

Spolumajitelka Allegrie byla přitom ještě před třemi lety k sociálním sítím velmi skeptická. Nevěřila v jejich ekonomické přínosy. V rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedla, že „Facebook neumí přinášet přímé peníze“. Dnes je už shovívavější. „Z Facebooku využíváme především PPC platformu. Je pravda, že v rámci asistovaných konverzí má dobré výsledky,“ uznává Vavříková.

Chlapské dárky nás odliší

Na podobné on-line kanály sází i společnost Adrop.cz, která se letos změnila na agenturu nabízející zážitky výhradně pro muže. Důvod je čistě marketingový. Podle vedení firmy nová strategie umožní lépe vymezit cílovou skupinu a zároveň se tím Adrop odliší od konkurence, která nabízí dárky pro všechny. „Chceme podpořit náš brand, který nebyl dobře zapamatovatelný, a zlepšit loajalitu našich zákazníků,“ vysvětluje Rostislav Peníška, jednatel Adropu.

Firma na reklamu ročně vynaloží částku kolem pěti milionů korun. I zde nejčastěji sahají k podpoře přes PPC systémy, sociální sítě a SEO. „Hodně si hrajeme s kanálem na YouTube, kam vkládáme videa z našich zážitků. Zkouší je i olympionici Petr Koukal a Tomáš Verner,“ říká Peníška. Videa se objevují i v on-line obchodu, aby měl zákazník lepší představu, co kupuje. „Z fotek je to hůře patrné a videa navíc podporují naši značku,“ dodává Peníška.

O něco méně, přes čtyři miliony korun, vloni investovala do marketingu společnost Zážitky.cz. „PPC systémy se nám osvědčují, jsou nezbytným marketingovým ,minimem‘, ale efektivně se jejich prostřednictvím nedá růst donekonečna,“ upozorňuje Jan Hájek.

Slevomat je jiný než my

Do prodeje zážitků významně promlouvá portál Slevomat, na kterém tvoří zážitky kolem třetiny všech prodejů v oblasti dárků. Citované agentury ale spolupráci se Slevomatem odmítají. „Nechceme podobné obchodní modely podporovat,“ říká Hájek. „V našem oboru pracujeme s poměrně nízkými maržemi, v průměru kolem 20 procent, takže není prostor na slevu pro zákazníka a zároveň na provizi slevovému portálu,“ dodává.

Linda Vavříková uznává, že Slevomat je v oboru velkým hráčem, ale jeho cílová skupina se od agentur liší: „U nás hledají klienti kvalitní zážitkové dárky, na Slevomatu spíše levnější zážitky pro sebe.“

Právě Allegria plánuje od poloviny letošního roku nabízet VIP vouchery také jednotlivcům. Dosud byly vyhrazeny pouze firemním zákazníkům. Jedná se o dárkové poukazy v hodnotách od 250 po 2000 korun, za které si obdarovaný bude moci kromě zážitků vybrat i poukazy řady retailových partnerů. Mezi ně mají patřit e-shopy Alza.cz a Rohlik.cz, ale také DM drogerie, Kaufland nebo Baťa.

Jaké zážitky jsou nejoblíbenější?

Allegria – Firma na zážitky
Létání ve větrném tunelu, interiérové surfování v pražské Surf aréně, jízda rychlými auty, masáže a pobyty.

Adrop.cz
Létání ve větrném tunelu, škola smyku s autem, bungee jumping, tandemový seskok padákem a jízda v supersportovních vozech.

Zážitky.cz
Létání ve větrném tunelu, let horkovzdušným balonem, tandemový seskok padákem a interiérové surfování v pražské Surf aréně.

Létání ve větrném tunelu byl jeden z hlavních trháků u všech největších zážitkových agentur.
Foto: Hurricane Factory Praha

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu