Ze zpravodajství se stalo zboží a čtenáři teď proto hledají důvěryhodné zdroje zpráv, řekl při Internet Advertising Conference šéf Světové asociace novin Vincent Peyregne. Své závěry opíral o dlouhodobý průzkum trendů světového tisku, který asociace společně s partnery připravuje už 15 let. „Na trhu dříve rozhodovalo, kdo získá více pozornosti. Teď je ale tržní měnou důvěra,“ uvedl Peyregne.
Problém je v tom, že celosvětově důvěra v média klesá. „Musíme udělat všechno proto, abychom ji získali zpátky,“ varoval zahraniční host. Celosvětově mají lidé vyšší důvěru i ve vyhledávače (64 procent) než v klasická média (57 procent) – a zatímco důvěra v ty první během let roste, u druhých naopak padá. Hůř než tradiční mediální domy jsou na tom ještě sociální sítě, které za důvěryhodný zdroj označilo 41 procent respondentů. Před pár lety to bylo 44 procent.
Světoví producenti obsahu tomuto nepříznivému trendu čelí různě. Konkurenční norské mediální domy VG, Dagbladet, NRK a TV2 například spojily síly a spustily projekt Faktisk, který nezávisle ověřuje pravdivost publikovaných informací a snaží se povzbudit kultivovanou veřejnou diskusi. Boj proti fake news a propagace tradičních redakčních postupů jsou už základem skoro 150 projektů v pěti desítkách států.
Kde vzít peníze? Z akcí i od čtenářů
Výnosy z tiskové inzerce dlouhodobě padají, vydavatelé tedy hledají zdroje příjmů jinde. Podle Pyregna se nejčastěji věnují pořádání akcí, merchandisingu, používají marketing založený na provizích (například za přivedení nového platícího čtenáře) anebo zavádějí modely ročních VIP členství, jejichž součástí je exkluzivní přístup na různé on-line platformy a akce nebo balíčky benefitů.
Rostou také výnosy z digitálních platforem, podle šéfa Světové asociace novin neplatí ani předsudek, že by mladí uživatelé nechtěli platit. „Hlavním důvodem, proč se lidé rozhodnou pořídit si předplatné, je pokrývání konkrétního tématu,“ citoval závěry průzkumu Peyregne. „26 procent lidí, kteří dnes čtou zprávy na bezplatném zdroji, projevuje ochotu za ně začít platit,“ dodal.
K lepšímu pochopení čtenářských preferencí mají mediálním domům pomoci technologie. Pokud budou mít uživatelé pocit, že se web strefuje do jejich vkusu, budou ochotnější se ze čtenáře proměnit v platícího zákazníka, poradil Peyregne.
Celosvětově už nadpoloviční většina mediálních příjmů nepochází z reklamy, ale od čtenářů, zjistil průzkum Světové asociace novin.
Foto: Internet Info