Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Sorrell rezignoval na post šéfa WPP

Martin Sorrell, 73letý zakladatel a dlouholetý generální ředitel WPP Group, největšího komunikačního uskupení světa, po 33 letech rezignoval. Učinil tak pravděpodobně pod tlakem v souvislosti s údajnou zpronevěrou firemních financí. Trhy reagovaly poklesem akcií firmy o 6,5 procenta. Cenné papíry holdingu, který ve 112 zemích světa ve 3?000 firem a agentur zaměstnává na 200 tisíc lidí a jehož loňské tržby činily 15 miliard liber, už přitom loni ztratily třetinu své hodnoty.

Analytici upozorňují, že jeho odchod nemusí poškodit firmu okamžitě, ale vzbuzuje pochyby, zda ocelovou rukou jednoho muže řízený kolos, bude schopen na měnícím se trhu úspěšně dál fungovat ve stávající podobě.

Od plastových košíků…

Moderní historie WPP se datuje od roku 1985, kdy Sorrell po osmi letech odešel z místa finančního ředitele agentury Saatchi & Saatchi a investoval do kentského výrobce nákupních košíků Wire and Plastic Products. Když se o rok později stal ředitelem firmy, začal skupovat „podlinkové“ agentury. Během tří let jich koupil 18, včetně reklamky J. Walter Thompson, jejímž nepřátelským převzetím v hodnotě 566 milionů dolarů o sobě dal poprvé vědět velkému reklamnímu byznysu. V roce 1989 obdobným způsobem a za 825 milionů převzal agenturní síť Ogilvy & Mather. A do konce tisíciletí do WPP začlenil i globální sítě Young & Rubicam a Grey.

Reklama
ČEZ

…přes šlechtický titul…

Sorrell, kterého královna Alžběta povýšila do šlechtického stavu, byl nejlépe placeným a od roku 2017 taky nejdéle sloužícím nejvyšším manažerem v Británii. Jen za problematický rok 2017 si včetně odměn a dalších benefitů přišel na 70 milionů liber. A jeho osobní majetek je odhadován na 460 milionů. Ani teď nepřijde zkrátka. Jeho rezignace je považována za odchod do důchodu. Bude-li firma plnit plány, za čtyři roky si přijde na dalších 20 milionů liber.

Na jeho místo byli zatím jmenováni hned tři lidé zevnitř. Podle deníku Financial Times by však žezlo holdingu měl převzít spíš někdo zvenčí. A padají jména jako jsou bývalý šéf královské pošty a televize ITV Adam Crozier, ředitel placené Sky TV Jeremy Darroch nebo ředitel sítě BBDO Andrew Robertson.

…až na konec éry

Deník Guardian však upozorňuje, že v takovém případě by nová posila mohla nastoupit třeba až za půl roku. Dalšího půl roku by trvalo, než by byla vytvořená nová strategie růstu firmy. To je prý příliš dlouhá nejistota v době, kdy se burzy ptají, jestli je komplikovaný holdingový model životaschopný pro časy, ve kterých způsoby komunikace diktují technologické firmy Google a Facebook a zadavatelé reklamy volají po snížení a zpřehlednění svých výdajů.

Sorrell rezignoval, aniž připustil, že udělal něco nesprávného. Představenstvo zdůrazňovalo, že zpronevěřená částka je z pohledu firmy zanedbatelná. (Podle BBC mělo jít o milion liber.) To vzbuzuje dojem, že holding se svého šéfa možná chtěl už zbavit.

„Martin vynalezl model fungování komunikačního holdingu. Měl tah na branku i ve věku, kdy ostatní už pověsili kopačky na hřebík. Nebyl moc oblíbený, ale určitě velmi obdivovaný. Nakonec ho dohnaly technologie,“ řekl David Jones, bývalý ředitel Havasu s tím, že se nacházíme „nejen na konci éry jednoho člověka, ale možná i na začátku konce éry komunikačního průmyslu“.

Co zahrnuje holding WPP?

Reklama
Bates Chi & Partners, Grey*, JWT*, Ogilvy* nebo Young & Rubicam*

Mediální agentury
MediaCom*, Wavemaker*, Mindshare* nebo Tenth Avenue

Práce s daty
Kantar TNS*, Kantar Millward Brown* nebo Kantar Futures

PR a public affairs
Burson-Marsteller, Cohn & Wolfe, H+K Strategies*, Ogilvy PR* nebo Finsbury

Branding & identity
Superunion, Fitch nebo Landor Associates

Direct, digital a promotion
Akqa, Geometry Global*, OgilvyOne*, RTC, VML nebo Wunderman*

Zdravotnická komunikace
Ogilvy CommonHealth, GCI Health, GHG nebo Sudler & Hennessey

WPP Digital
Blue State Digital a Possible

*značka je zastoupena v Česku

Zdroj: WPP

Martin Sorrell donedávna převažující holdingový model fungování komunikačního byznysu v podstatě vymyslel. Opravdu měl nejlépe placený manažer Británie potřebu se ještě obohatit? Anebo se ho jeho výtvor už chtěl zbavit?Foto: Wikimedia Commons

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)