Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

René Jež: Mimořádné výsledky přece přinášejí jenom mimořádná řešení

René Jež je nejen českým reprezentantem prestižního reklamního festivalu Cannes Lions, ale pořádá i soutěž mladých kreativců Young Lions a nově pod hlavičkou Cannes in Prague přiváží renomované reklamní tvůrce do Prahy. A za to, co už deset let dělá, teď získal od odborného sdružení Art Directors Club ocenění Zlatý ohníček za přínos pro českou reklamu. „Trochu jsme jako obor rezignovali na potřebu dělat věci, jak nejlépe to jde,“ myslí si výkonný ředitel firmy Lionhearted. Cannes Lions má zkrátka v srdci i v názvu firmy.

Právě jste dostal ocenění, které každoročně dostává jen jeden jediný člověk. V čem podle vás samotného váš přínos spočívá? A co to ocenění pro vás znamená?

Vzali jsme soutěž mladých reklamních tvůrců Young Lions a postavili kolem ní koncept, který lidem umožňuje růst – odborně i osobnostně. A to nejen samotným vítězům, kteří pak jedou na festival Cannes Lions, ale všem, kteří s Young Lions přicházejí do kontaktu – účastníkům, porotcům i organizacím, které briefujeme. Soutěžícím dává šanci vydat ze sebe to nejlepší a svobodu tvořit to, čemu věří. Navíc práce ve dvojici v časovém limitu 24 hodin vede „na hranu“ a pomáhá odhalit to, na co by jinak v běžném pracovním režimu mohlo zůstat skryto – schopnost komunikovat a spolupracovat, dohodnout se a podpořit se, způsob rozhodování, zvládání stresu. A co pro mě osobně ocenění znamená? Moc si ho vážím. Beru ho jako vzkaz – „vnímáme to, co děláš, a přijde nám to přínosné pro náš obor“.

Reklama
ČEZ

Když jsme se v roce 2013 poprvé setkali, byl jste reprezentantem Cannes Lions, ale ještě v poradenské společnosti Flemedia. Kdy a proč ve vás uzrálo rozhodnutí, že se chcete věnovat pouze aktivitám spojeným s Cannes?

Rozhodnutí ve mně zrálo delší dobu. Nevěnuji se jen aktivitám spojeným s Cannes – je to jen část toho, co dělám. Dělat naplno tolik projektů se reálně nedá, tak jsem se rozhodl odejít od „čísel“ z Flemedia k lidem a tvořivosti, protože kvalitní práce v těchto oblastech může mít mnohem větší byznysový přínos. Už od mládí je moje „vnitřní téma“ změna – na úrovni osobnosti, týmu, organizace nebo dokonce odvětví. Svou práci a další aktivity jsem si vždycky vybíral na základě příležitosti změnu ovlivňovat, vytvářet nebo řídit. V komunikaci – reklamě – jde taky o změnu. Proto, aby se změny děly, jsou klíčoví lidé – to, čemu věří, jaký mají přístup k životu, jaké jsou jejich osobnosti, jaký mají charakter a samozřejmě taky to, co umí.

Kromě zastupování festivalu v Česku organizujete i konferenci Cannes in Prague a soutěž Young Lions. V čem se tyto iniciativy liší a jak se navzájem doplňují?

Cannes Lions nám umožňuje přístup k tomu nejlepšímu na světě v oboru komunikace. Je to nejrespektovanější a nejvýznamnější akce kreativního průmyslu na světě a přijde mi, že nevyužíváme to, co přináší a „trochu“ jsme jako obor rezignovali na potřebu dělat věci, jak nejlépe to jde. Mimořádné výsledky přinášejí jenom mimořádná řešení. Tak jednoduchá ta rovnice je. Abychom mohli vytvářet mimořádná řešení, potřebujeme vědět, jak na to – jak tvůrci, tak zadavatelé.

A ta nejlepší inspirace v reklamním oboru se čerpá v Cannes…

Potřebujeme znát benchmark, a také chápat, co je za ním a učit se z něj. Takový oborový benchmark vzniká každý rok v Cannes. Proto jsme k Young Lions přidali ještě Cannes in Prague, které letos bude 11. října. Protože moc lidí přímo do Cannes nejezdí, rozhodli jsme se to nejdůležitější dovézt do Prahy. Přivážíme světové odborníky – tvůrce, kteří ten benchmark stanovovali a mají „vydestilovanou“ znalost toho, kam jednotlivé komunikační kategorie směřují. Letos chceme více pracovat s obsahem, který na festivalu v Cannes vzniká a nasměrovat na něj odborná média. Dále využíváme případové studie vítězných kampaní a nejzajímavější vystoupení. Připravujeme e-mailové seriály s vybranými případovkami. Jsme schopni dělat workshopy a programy na míru. Plánů máme spoustu.

Mám pocit, že děláte práci, která vás živí a baví současně. Jak se vám to podařilo, a jak to zhruba byznysově funguje?

Byznysově je to „boj“. Pro představu, vyslat jeden vítězný tým do Cannes vyjde asi na 150 tisíc korun. A my letos posíláme čtyři týmy. To z Young Lions dělá finančně hodně náročnou záležitost a bez partnerů a nadšení lidí kolem by to nešlo. V současnosti je to tak, že sdružuji lidi, kterým tyto aktivity dávají smysl a jsou jim ochotni věnovat část svého pracovního či osobního času.

Slýcháme, že jsou mladí lidé „zpovykaní“ – chtějí prý pokud možno hodně peněz za práci, kterou by zároveň chtěli dělat z kavárny. Vy je znáte možná trochu jinak. Jací jsou dnešní mladí reklamní tvůrci?

Předchozí generace se na tu novou obvykle dívají kritickým okem. To je přirozené a pořád se to opakuje. Talentovaní mladí lidé, které potkáváme v Young Lions, chtějí tvořit, chtějí růst, chtějí se o sobě něco dozvědět, jsou ochotni nechat střetnout své ambice s realitou a touží dělat něco mimořádného. Spousta se jich vrací opakovaně, a to včetně mnoha předchozích vítězů.

René Jež, zakladatel a výkonný ředitel, Lionhearted

Už deset let je výhradním reprezentantem reklamních soutěží a festivalů Cannes Lions and Eurobest pro Česko. Devět let pořádá soutěž mladých kreativců Young Lions, jejíž vítězové českou reklamu reprezentují v obdobné soutěži v samotném Cannes. A poslední dva roky nejlepší a nejinspirativnější řečníky z tohoto světového festivalu komerční kreativity přiváží i do Prahy.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)