O komunikačních rizicích souvisejících s nařízením GDPR se moc nemluví. Jak je ošetřit a na co se připravit? Je naprosto jasné, že případná pochybení v oblasti GDPR budou ohrožovat jednu z nejdůležitějších složek nehmotného firemního bohatství: firemní reputaci.
Na mediální pokrytí nesprávného nakládání s daty, po případě jejich úniků do nepatřičných rukou, jsme si už jako čtenáři nebo diváci zvykli. Pokud nejde zrovna o data naší banky nebo aplikace, kterou denně používáme, tak už nás taková zpráva ani nepřekvapí. A to si pořádně neuvědomujeme, že krádeže a zneužití dat jsou podstatně starší, než si připouštíme.
Pro ilustraci uvedu dva téměř cimrmanovské, leč reálné případy. První se stal v roce 1903, kdy Nevil Maskelyne narušil Marconiho veřejnou demonstraci zabezpečené telegrafní linky a poslal na projektor urážlivé zprávy v morseovce. Druhý se stal v roce 1963. Tehdy se poprvé objevila zmínka o záškodnickém hacknutí. Studenti MIT přesměrovali své telefony přes Harvard, volali zdarma a konkurenční škola pak za hovory dostala astronomický účet.
S příchodem GDPR se podobné události poněkud změní. Novináři ucítí příležitost komunikovat novou oblast, bude se čekat, kdo první inkasuje pokutu a jak se k vyměřování trestu postaví příslušné orgány. Bude to mediálně šťavnaté sousto.
Zejména vyčíslení konkrétní pokuty zdůrazní závažnost pochybení a pro dotyčnou firmu to bude zásadní reputační riziko. Celé téma nám hezky předpřipravil i Facebook při aktuálním skandálu, který je vlastně ukázkovým příkladem GDPR pochybení – ztratil už miliardy na hodnotě svých akcií.
Ať už s pomocí vlastních komunikačních týmů, nebo ve spolupráci s PR agenturami se firmy musí připravit na zvládnutí tří úkolů. Za prvé: interně vysvětlit zaměstnancům klíčové procesy a rizika GDPR. Za druhé: měly by na požádání okomentovat svou připravenost na celou tuto oblast. A za třetí by v případě pochybení či úniku dat měly jednat podle připraveného scénáře krizové komunikace.
Z logiky věci bude komunikace pochybení v GDPR pole neorané, stejně pro PR firmy jako i pro její právníky. Je pravděpodobné, že se tyto dvě složky rovněž potkají při schůzce týmu krizové komunikace. Bude zajímavé sledovat, jestli bude vrcholový management naslouchat spíše radě právní (neříkejte vůbec nic) nebo radě píáristů (neříkat nic je chyba, musíme vhodně reagovat).
Martin Pavlíček, managing director, Havas PR