Americká společnost Operam pomáhá s propagací filmů na internetu a doporučuje studiím, jak upravit upoutávky, aby byly lákavější. Používá k tomu i metody umělé inteligence. Optimalizuje díky nim cílení reklamy na různé skupiny uživatelů. Letos spravuje rozpočty na digitální marketing už pro pětinu hollywoodských filmů. Na kontě má i práci pro oscarové snímky – v posledních dvou letech si sošku pro nejlepší film odnesly snímky, o jejichž propagaci se staral právě Operam.
Společnost vznikla předloni a u jejího zrodu stáli Češi a Slováci. Z původních tří zaměstnanců se rozrostla na současných 125. Reklamu dělala více než osmi desítkám filmů. Všichni její zákazníci jsou z USA, ale třeba tým 30 vývojářů a datových výzkumníků sedí v Praze a v Bratislavě.
Řekni, která síť se vyplatí
Tým datových výzkumníků vede Roman Gavuliak. Dříve byl na stejné pozici v projektu internetové platební brány Piano. Založil a organizuje setkání slovenské datové komunity Banalytics, podílí se na bratislavském MeasureCampu.
O digitální byznys se začal zajímat při doktorském studiu statistiky, ale jak říká, nelituje toho, že ho kvůli podnikání opustil. Matematická statistika se mu ostatně v současném byznysu hodí. Zjednodušeně řečeno, cílí reklamy pomocí analýzy dat tak, aby na sociálních sítích co nejefektivněji zasáhly publikum, kterému by se konkrétní film mohl nejvíce líbit a které si následně koupí vstupenku.
Společnost se snaží své algoritmy neustále inovovat. Teď nasazuje jejich třetí verzi. „Optimalizační algoritmy navrhujeme tak, abychom je nemuseli specificky upravovat pro konkrétní film. Stavíme datový produkt, který stačí automaticky spustit a sám bude pravidelně upravovat zvolené kampaně,“ vysvětluje Gavuliak.
Momentálně Operam pracuje na optimalizaci výdajů napříč sociálními sítěmi. Algoritmus se bude sám rozhodovat, jestli dá víc peněz do propagace na Facebooku, nebo konkrétní film podpoří spíš na Snapchatu.
Jak vylepšit trailery
Pro filmový průmysl jsou typické trailery. Také na ně se podle Gavuliaka dají aplikovat chytré algoritmy: „Naším cílem je, aby je klient vytvářel a upravoval na základě reakcí ze sociálních sítí. Proto analyzujeme ohlasy a komentáře na všech sítích a budujeme automatizovanou službu, která například řekne, jaká postava v traileru se nejvíc líbila mužům ve věku od 30 do 34 let.“ V Operamu už kvůli tomu vytvořili i vlastní kreativní tým.
„Každý takový projekt je výzvou a šancí posunout filmová studia ve využívání moderních technologií a zájmu o data,“ uzavírá Gavuliak. O ukázky analýz pro hollywoodská studia a řešení výzev při zpracování dat se podělí při svém vystoupení na pražské konferenci Newsfeed Day, která se koná už 17. dubna ve Francouzském institutu.
„S propagací filmu začínáme několik měsíců před jeho uvedením. Musíme během prvních týdnů dostat povědomí o značce z nuly na zásah v řádu několika milionů,“ přibližuje Gavuliak.
Foto: Operam