Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejdřív migranti. Teď přichází slovenská invaze!

Že jsou naši „slovenskí bratia“ i pětadvacet let po rozpadu Československa nejpočetnější skupinou cizinců u nás, asi příliš nepřekvapí. Jejich počet přitom stále roste. Za posledních deset let se téměř zdvojnásobil. Ke konci roku 2017 jich v Česku trvale nebo přechodně žilo téměř 112 tisíc. Slováci a Slovenky jsou samozřejmě také nejčastěji zaměstnávanými cizinci. Na konci téhož roku bylo podle ministerstva práce a sociálních věcí na území ČR zaměstnáno celkem 472 354 zahraničních pracovníků, z toho 177 059 – tedy víc než 37 procent – bylo slovenských občanů.

MPSV sleduje i to, v jakých oborech pracují. Jeho klasifikace ekonomických činností je však pro potřeby MAM příliš obecná a kolik Slováků pracuje v české reklamě z ní nezjistíme. Ale stačí si uvědomit, že třeba jeden z nejvýše postavených komunikačních manažerů u nás – nedávno na středoevropskou úroveň povýšený šéf agenturní entity Publicis One, která zastřešuje i legendární agentury jako jsou Leo Burnett nebo Saatchi & Saatchi, Tomáš Varga – je taky Slovák.

Každý, kdo něco znamená

Česko je pro lidi ze slovenské reklamy stále atraktivní. Nejen pro ně. I pro slovenské agentury. Své pobočky totiž v Praze má prakticky každá úspěšná slovenská agentura, která zde nemá svou nadnárodní síťovou sestru. Naopak to přitom zdaleka neplatí. I v roce 2010 „launchovaná“ pobočka česko-slovenské agentury Kaspen/Jung von Matt se v Bratislavě snažila o etablování jen asi tři roky.

Reklama
Know

Slovenské agentury úspěšně pronikají na podstatně větší český trh, kde má navíc své středoevropské centrály celá řada velkých zadavatelů reklamy.

„Je to samozřejmě lákavý trh, který navíc slovenskou agenturu nevnímá jako úplně cizí a snadno ji přijímá,“ vysvětluje Jan Javornický, výkonný ředitel české pobočky původně hodně digitální slovenské agentury Elite Solutions, která byla v Praze založena před čtyřmi lety a dnes připravuje kreativu, strategie a obsah pro značky, jako jsou Hypoteční banka, O2 či Raiffeisenbank.

Slovenské agentury ale získávají nejen nadnárodní brandy, ale i ty, které jsou obecně považovány za typicky české, někdy dokonce i ty nejcennější. Pro Pilsner Urquell Plzeňského Prazdroje pracovaly donedávna hned dvě. Nadlinku měla na starosti MUW Saatchi & Saatchi, která tento account nedávno po čtyřech letech ztratila ve prospěch pražské Young & Rubicam, zatímco digitál vytvářela česká pobočka agentury Triad Advertising, která se ale u tohoto velkého zadavatele dokázala prosadit i při přípravě významných televizních kampaní.

Smysl to má jen odtud

Zmiňovaný Triad začal pro Velkopopovického kozla pracovat na podzim roku 2013 ještě ze Slovenska. Podle ředitelky jeho české pobočky Petry Jankovičové se však poměrně brzy ukázalo, že pro poskytování kvalitního servisu je nezbytná i regulérní pobočka přímo v Praze. Ta byla založena v dubnu 2014. Dnes v českém Triadu pro vícero značek Plzeňského Prazdroje, Ikeu a mlékárenskou firmu Savencia pracuje na pět desítek lidí, z toho 15 Slováků.

„Ideální je nejdřív získat na novém trhu klienta na dálku. Pro dlouhodobou spolupráci má ale tým přítomný na daném trhu velkou výhodu. Je třeba tedy počítat s poměrně velkou investicí na jeho výstavbu,“ vysvětluje Jankovičová.

Poměrně skromněji tuto vstupní investici pojala právě vůbec největší slovenská agentura Jandl, na jejíž gross income se na domácím slovenském trhu dotahuje jen místní pobočka sítě Leo Burnett – Wiktor Leo Burnett.

Jandl svou pražskou pobočku otevřel už v roce 2010, protože slovenský trh mu „začal být malý“. Pražský office agentury má ale jen šest stálých členů týmu, využívá totiž i kapacitu kreativního a dalších oddělení bratislavské centrály.

„Nejdřív jsme otevřeli pobočku v Praze, která je Slovensku kulturně a historicky nejblíž, a následně ve Vídni, která má zase k Bratislavě velice blízko geograficky a mezi oběma městy existují historické kořeny,“ vysvětluje majitel agentury Rastislav Kuttner. Jejím největším mezinárodním klientem je developer Immofinanz, který má centrálu právě ve Vídni a agentura pro něj pracuje na všech třech zmíněných trzích.

Tři desítky zaměstnanců má v roce 2012 založená pražská pobočka agentury Zaraguza, která za svou ze Slovenska dělanou práci pro česko-slovenskou značku Kofola dokonce získala ocenění v evropském kole soutěže komunikační efektivity Effie. Agentura, kterou podle jejího ředitele Mariána Furyho dobře nastartovalo to, že se jí na počátku existence podařilo získat taky tři značky Plzeňského Prazdroje, je výjimečná tím, že původem slovenští zaměstnanci tvoří dvě třetiny jejího týmu. „V Zaraguze neděláme rozdíly v národnostech. Důležitá je pracovitost, nápaditost a odvaha,“ vysvětluje Fury, podle kterého je možnost žít ve městě jako je Praha pro jeho zaměstnance nezanedbatelný benefit.

„Rotování zaměstnanců v agenturách zatím nějak nastavené nemáme, ale měli jsme případy, kdy někdo přešel z Bratislavy do Prahy a naopak. Kvalitní lidi si chceme udržet a je jedno, jestli budou v Praze nebo v Bratislavě, hlavně když zůstanou v Zaraguze.“

Tím případem by mohl být současný ředitel digitálního oddělení Young & Rubicam Praha Jan Marcinek. V roce 2015 se na půl roku přestěhoval na Slovensko. A kreativní ředitel slovenské Zaraguzy Michal Pastier a další její lidé mu prý za ten půlrok dali z pracovního hlediska „víc než v kterékoliv jiné agentuře předtím“.

Pohled zvenčí se hodí

Co se počtu zaměstnanců týká, někde ve středu se nachází pražské zastoupení agentury Made by Vaculik. Už v roce 2007 založený office dnes dává práci 16 lidem, kteří pracují zejména pro Raiffeisenbank, T-Mobile a Stock Plzeň-Božkov.

Právě dobrá spolupráce s firmou T-Mobile na slovenském trhu byla jednou z hlavních příčin expanze subjektu do Česka. Agentura si podle ředitelky české pobočky Christiny Kudrevové zakládá na tom, že se jí na novém trhu a s novými lidmi podařilo „zachovat původní DNA“ a že její dvě části jsou schopné fungovat jak samostatně, tak i společně a servisovat klienty, kteří působí na obou trzích, chtějí čerpat z jednoho know-how a je pro ně důležitá jednotná strategie značky a znalost obou prostředí.

„Kulturně jsme si v mnohém podobní. Pokud jde o kreativní práci, je to vše o individuálních kvalitách konkrétních lidí. Nejzajímavější je ale práce právě ve smíšených týmech, kde pracují Češi a Slováci. A v případě, že se při práci zaobíráme nějakým specifickým českým insightem, je přece obohacující mít i nezaujatý pohled z venku,“ vysvětluje Kudrevová.

A nepřipraví tihle draví Slováci české kreativce a accounty o práci? „Narodil jsem se v Československu. Pořád nevnímám Slováky jako cizince. To, že jsou součástí naší komunity, je přirozené. Řada klientů má centrály pro oba trhy v Praze. Navíc náš trh v recesi a těsně po ní tak trochu spal, a je dobře že sem vplulo pár dravých štik od sousedů,“ hodnotí situaci v kypícím českém reklamním byznysu ředitel velké agentury McCann Prague a prezident oborové asociace AKA Jan Binar, který ve své agentuře zaměstnává lidi z devíti zemí. Včetně Slovenska.

Reklama
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)