Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jóga je nové běhání. I na Instagramu

Hektická doba vede lidi k tomu, aby hledali způsob, jak nalézt vnitřní klid a zachovat si zdraví. Se stresem se pomáhají vyrovnat pomalá tělesná cvičení spojená částečně s poznáním vlastní mysli. Všimla si toho i Česká komora fitness a její prezidentka Jana Havrdová: „Trendem dnešní doby, a to nejen ve fitness, je věnovat se sobě a zlepšit nejen svou fyzickou, ale i psychickou kondici.“

Její kolega, výkonný ředitel komory Karel Jarušek, dodává: „Trend ‚body & mind‘ je na vzestupu dlouhodobě. Zejména v posledních letech se však stal natolik zajímavým, že si k němu našli cestu i zákazníci mladších věkových skupin a díky sociálním sítím se vliv pomalých typů cvičení rozšířil rychleji.“

Jóga pouze s maximálním komfortem

Velký zájem je v tomto ohledu o jógu. Projevuje se otevíráním menších, takzvaných butikových studií. Na pražském Smíchově se březnu zprovoznilo studio Yoga Movement. Založili ho manželé Lukáš a Adéla Porubští. Jsou přesvědčeni o tom, že právě jejich studio je „úplně jiné než studia, která jsou běžně v Praze dostupná“.

Reklama
Know

Honosí se vytápěnou podlahou, výkonnou vzduchotechnikou, devíti sprchami, odpočinkovou zónou a dámy mají k dispozici i make-up zónu. „Jde nám o to, aby si zde každý mohl najít tu svou jógu a cítil se příjemně od prvního okamžiku, co k nám vstoupí,“ říká Lukáš Porubský. Vyjmenované služby a komfort má ocenit i ten nejnáročnější zákazník.

Ani józe se nevyhýbá široká nabídka módně pojmenovaných stylů. Jen u Porubských je tedy na výběr mimo jiné mezi hatha jógou, jejímž cílem je obrátit pozornost k tělu a mysli, jógou pro běžce nebo „bad-ass jógou“, která se možná překvapivě cvičí za doprovodu hip-hopu a r’n’b.

Tomu odpovídá cílová skupina zařízení. Podle slov Porubského jsou to lidé, kteří hledají maximální komfort ve studiu a také zaměstnanci místních firem, kteří mohou využít lekce před i po práci nebo dokonce zkrácené obědové cvičení.

Tři měsíce před otevřením byla spuštěna jen jednoduchá webová stránka, která naznačovala, že se na Smíchově chystá nové studio. „Bez znalosti značky, fotek a jakýchkoli marketingových materiálů, se nám během tří měsíců podařilo získat více než 800 relevantních kontaktů na lidi, kteří od nás za odměnu dostali týden lekcí zdarma na zkoušku,“ pochvaluje si Porubský. A prý se z nich navíc stávají pravidelní klienti.

Selfíčko ze cvičení na Instagramu

Michal Vrátný, zakladatel sítě tělocvičen Železná koule, vypozoroval, že přestává platit klišé, že „jóga je pro ženský a silové tréninky pro chlapy“. Lidé v dnešní době už prý nechtějí na tréninku slepě zvedat činku nad hlavu „do zblbnutí“. Chtějí se při tom i bavit a hrát si.

Zájem o tělesnou a duševní rovnováhu stále roste. Podle Karla Jaruška se především týká v zásadě dvou cílových skupin. První tvoří lidé od 30 do 40 let, stále převážně ženy. Druhou skupinu pak tvoří mileniálové, tedy lidé narození v letech 1985 až 2000, kteří svoje cvičení mohou sdílet na sociálních sítích. „Dobře to zapadá do jejich celkového životního stylu, kdy často kombinují tento styl s adrenalinovými sporty, během nebo crossfitem,“ říká Jarušek.

„Jak v Americe, tak v Asii je nárůst studií zaměřených na jógu obrovský a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by se zájem o jógu měl jakkoli zpomalit,“ dodává Lukáš Porubský. Zaujal ho průzkum, který před dvěma roky publikoval americký magazín Yoga Journal. Uvádělo se v něm, že až 80 milionů Američanů se chystalo zkusit jógu v roce 2017 poprvé. „Pokud si tento trend promítneme na český trh, který většinou reaguje na svět s minimálně ročním zpožděním, očekáváme, že letos zažije jóga podobný boom, jako v roce 2016 zažilo v Česku běhání,“ domnívá se Porubský.

Fitness versus on-line

Zájem o jógu a další tělesná cvičení klade větší nároky i na zavedená fitness centra. „V zahraničí je už naprosto běžné, že si zákazník může vše vyřídit on-line podobně jako u internetového bankovnictví. Zařídí si permanentku, dobije kredit, změní členskou smlouvu,“ vysvětluje Jarušek, podle něhož je takovýto servis u nás zatím v plenkách. Fitness centra umožňují maximálně on-line rezervaci.

Čím dál více lidí také vyhledává individuální lekce a tréninky. „Lidé už dnes většinou očekávají od osobního trenéra nebo lektora skupinové lekce přesah v jeho vzdělání a přístupu právě směrem ke ,zdravému cvičení‘, při němž se naučí vnímat své vlastní tělo. To totiž často nedovedou ani lidé, kteří sportují, natož ti, kteří se nehýbou,“ uzavírá Michaela Polášková, spoluautorka cvičebního programu Balantes.

Ženy mezi 30 a 40 lety věku jsou hlavní cílovou skupinou aktivit body & mind.
Foto: Imagio.cz

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130