Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Google využije GDPR, aby upevnil své postavení. Inzerenti mají smůlu

Od zadavatelů slyšíme stále častěji volání po transparentnějším měření on-line reklamy. Google, který je společně s Facebookem hlavním adresátem těchto výzev, přistoupil k požadavku po nezávislém auditování po svém. Uzavírá se ještě víc.

Připomeňme si události posledních dní. Začátkem dubna Google oznámil inzerentům, že počínaje 21. květnem přestane na YouTube zobrazovat reklamu adservingových nástrojů třetích stran. Na nejsledovanějším videoportálu půjde nadále inzerovat jen při využití DoubleClick Campaign Manageru, adservingového nástroje samotného Googlu.

Odhlédněme od toho, že řada inzerentů DoubleClick nepoužívá. Podstatnější je kontext. Ke stejnému datu totiž Google přestane na YouTube podporovat také měření kampaní pomocí pixelů třetích stran a vedle toho postupně odstřihává dosud certifikované adservery od bannerové Google sítě. Kruh se tak uzavírá. Chcete inzerovat v síti Google? Reklamu si tam zadáte jen přes jeho systémy a on jediný vám také vyhodnotí její výsledky. Jestli vám připadá, že budete kupovat zajíce v pytli, nejste daleko od pravdy. Svůj poslední krok odůvodňuje Google nařízením GDPR. Je to však spíš záminka, jak ještě víc posílit vlastní už tak dominantní pozici vykazující jasné známky monopolu.

Reklama
Know

Nejde přitom jenom o (ne)možnost ověřit si výsledky kampaní nezávislou třetí stranou. Využití Ads Data Hubu, Google nástroje pro audit reklam, totiž od inzerentů vyžaduje souhlas s poskytnutím jejich dat. Aby tak zadavatelé získali informace, ke kterým měli dosud volný přístup ze svých adservingových nástrojů, budou muset odevzdávat svoje citlivá inzertní data. Co se s nimi stane? Podle posledních zpráv mají být dostupná ke koupi celému trhu.

Opakuje se tak strategie Google Analytics, skvělého bezplatného nástroje na měření návštěvnosti, který sbírá data o všech návštěvnících vašeho webu a dál je prodává. Jen s tím rozdílem, že Ads Data Hub je oproti Analytics placeným nástrojem pro velké brandy. Buďme rádi, že v Česku vedle Googlu stále fungují i další silní hráči, kteří mu tvoří protiváhu.

Jan Běhounek, performance advertising director, Red Media

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu