Nejméně jedním cizím jazykem vládnou dvě třetiny respondentů, přičemž třetina deklaruje znalost dvou nebo i více jazyků.
Čím nižší věk a čím vyšší stupeň dosaženého vzdělání, tím vyšší je podíl mluvících cizím jazykem.
Z regionů je na tom nejlépe Praha. Nejrozšířenější je angličtina (více než polovina), která je dominantou hlavně u mladých lidí (čtyři pětiny z nich). Ve věkové skupině 45-59 let se ale anglicky domluví jen pětina, zatímco rusky třetina.
Na současné znalosti jazyků má dle respondentů podíl hlavně střední a základní škola (celkem 58 procent), velkou roli hraje samostudium a přímo mluvení v praxi.
Hlavně u mladých lidí je zdrojem znalostí i komunikace přes sociální sítě a počítačové hry.
Nový (další) jazyk se chtějí naučit zhruba dvě pětiny respondentů, nejvíce mladší 30 let.
Deficit znalostí chtějí respondenti nejvíce dohnat u angličtiny a dále u němčiny. Comeback ale zažívá i výuka ruštiny, kterou se chtějí naučit zejména mladí (17 procent z nich).
Zajímavostí je pak i chuť učit se čínsky (dvě až tři procenta respondentů). Co se týče metody seznamování s novým jazykem, 45 procent uvádí samostudium, následuje jazyková škola a praktické mluvení.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.