Reklamní systém Sklik nedávno upravil zobrazení inzerátů ve výsledcích vyhledávání. Znamenat to bude jediné – omezení organických výsledků, a ještě větší zájem o top pozice. Inzerenti se proto musejí připravit na růst ceny za proklik.
Z čistě uživatelského pohledu změny vítáme. Největší český vyhledávač nově zobrazuje pouze čtyři inzeráty v horní a tři ve spodní části stránky, boční výsledky byly zcela odstraněny. Pomohlo to celkové přehlednosti, protože zobrazení výsledků vyhledávání bylo na Seznamu po přidání Zboží.cz a Firmy.cz poměrně chaotické.
Úprava však má přímý vliv také na reklamní kampaně. V první řadě znamená další omezení organických výsledků. Především ale můžeme očekávat, že mírně poroste cena za klik ve vyhledávání.
Důvod? Změna počtu inzertních pozic povede k nárůstu zájmu inzerentů. Tento tlak bude patrně ještě vyšší na mobilních zařízeních, kde má Seznam top pozice pouze dvě.
Tento postup má logické důvody. Seznam si patrně velmi dobře uvědomuje, že cesta k větším útratám inzerentů vede také přes zjednodušení nasazování inzerce na oba reklamní systémy, které specialisté na výkonnostní marketing používají, tedy Sklik a AdWords. To se například ukázalo ve chvíli, kdy Google spustil rozšířené textové inzeráty (ETA). Čekalo nás pár krušných měsíců, během nichž Sklik musel upravit svůj systém tak, aby tyto inzeráty bylo možné nahrát jak na Google, tak na konkurenční Seznam.
Těchto věcí je celá řada. Google do vývoje dává nemalé částky, má větší prostor k testování a armádu vývojářů. Inspirace jedničkou na trhu je ze strany Seznamu zcela pochopitelný krok. Mrzí nás jen především nedotaženost určitých funkcí.
Ke zlepšení by jistě dopomohla také spolupráce s agenturami třeba v rozsahu, který využívá globální Google. Ten vede diskusi o nových funkcích už v průběhu jejich vývoje, bere v potaz připomínky a náměty. Podobný přístup by Seznam nic moc nestál a jsem si jistý, že by mu pomohl, aby po ostrém nasazení vše šlapalo jako hodinky.
Autor je head of performance & digital media ve společnosti Acomware.