1. Facebook přiznal podstatně rozsáhlejší vytěžování dat

Ne padesát milionů, ale ve skutečnosti skoro devadesát milionů uživatelských účtů bylo cílem systematického těžení dat z osobních profilů na Facebooku, které za účelem politického profilování a ovlivňování voleb prováděla britská firma Cambridge Analytica. Nová čísla přiznal Facebook souběžně s omezením technických dat, která mohou využívat vývojáři pro webové i mobilní aplikace. Sociální síť zrušila i možnost hledat uživatele podle čísla jejich mobilu nebo e-mailové adresy. Přiznala také, že její systémy automaticky skenují veškerou konverzaci odeslanou prostřednictvím aplikace Messenger, aby odhalily potenciálně závadný obsah. To vše dohromady zhoršuje image Facebooku na veřejnosti. Zároveň se čím dál častěji ozývají hlasy, které volají po rezignaci zakladatele sociální sítě Marka Zuckerberga. Ten ji v plánu nemá. Mladého miliardáře čeká kvůli skandálu 10. a 11. dubna slyšení v Kongresu, při kterém bude mimo jiné čelit otázkám na dvojí přístup k soukromí uživatelů. Vyšlo totiž najevo, že zatímco činnost na běžných profilech je archivována, komunikaci Marka Zuckerberga společnost průběžně maže. Podle serveru The Verge tím chce mimo jiné zabránit opakování trapasů, jako byl únik dat v roce 2010, při němž vyšly najevo Zuckerbergovy urážky na adresu uživatelů. Podle firmy skandál s Cambridge Analytica zatím nemá výraznější dopad na finance nebo počet uživatelů. „Ale nepůsobí to dobře. Nechceme, aby byl kdokoliv nespokojený s našimi službami,“ podotkl Zuckerberg. Nakonec se zavázal, že Facebook změní ochranu soukromí podle nařízení GDPR nejen v Evropě, ale po celém světě.

„Já to tu celé založil a jsem zodpovědný za to, co se tu děje,“ řekl Zuckerberg při skupinovém telefonátu s novináři. „Nebudu z našich chyb vinit někoho jiného,“ dodal.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Náborové kampaně
Chatbot
Sluha

MAM Exkluzivně v časopise

Martin Smejkal
MAM class Triad
Sedita kampaň
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia