Německý e-shop s módou Zalando, který působí v 15 zemích, se chce zaměřit na poskytování personalizovaných nabídek. Aby toho dosáhl, bude víc než marketéry potřebovat algoritmy a datové analytiky. Celkem má zrušit na 250 marketingových pracovních míst. Ve firmě má místo nich vzniknout oddělení, ve kterém budou společně s marketéry pracovat softwaroví inženýři, datoví analytici a experti na umělou intelegenci s cílem vytvořit škálovatelný personalizovaný marketing.
Zajímavostí je, že i když Zalando oficiálně na českém trhu nepůsobí, na jeho kariérním webu je několik pozic pro česky mluvící uchazeče.
Pokud by se německý e-shop rozhodl vstoupit na český trh, bude mít konkurenci v podobě obchodu Zoot. Tam vidí svou budoucnost podobně.
Zoot má v predikci ještě mezery
„Posilování vývojářských a analytických týmů na úkor těch marketingových je vidět i u nás,“ vysvětluje Andrea Burgerová, PR specialistka Zootu. I česká firma se snaží analyzovat modely chování stávajících zákazníků, predikovat budoucí chování a personalizovat svou nabídku.
„K tomu, aby byly naše predikce co nejpřesnější, ale musíme v oblasti datové analytiky ujít ještě velký kus cesty,“ připouští Burgerová. Marketing Zootu momentálně zaměstnává přeorientování na digitální obsah a s tím související zrušení tištěného časopisu, který pod firmou vycházel.
V Bonami stroje lidem práci neberou
Automatizace nepomáhá jen v módě. Internetový prodejce doplňků do domácnosti Bonami ovšem upozorňuje, že kvůli ní pracovní místa neruší. „Vzhledem k tomu, že neustále rosteme, ještě se nestalo, že bychom někoho propustili proto, že by jeho práci převzal automat,“ říká marketingová manažerka Martina Fišerová.
Ve firmě se snaží automatizovat opakující se úkoly, což umožní lepší využití dat, testování, nebo vymýšlení nových postupů. „Díky automatizaci ušetříme velký počet hodin například na reportingu.“ V souvislosti s automatizací v Bonami nepočítají ani s nabíráním exekutivních rolí do výkonnostního marketingu.