Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Svědomí Facebooku se jmenuje Cambridge Analytica

Svět nových médií se potýká s dalším skandálem. Data získaná od uživatelů Facebooku prostřednictvím jednoduchého psychotestu umožnila výzkumnému týmu společnosti Cambridge Analytica analyzovat na bázi psychometrických metod desítky milionů uživatelů. Pomocí svých nástrojů pak na ně cílila obsah, který je měl přesvědčit k volbě konkrétního kandidáta ve volbách.

Cambridge Analytica je jednou z mnoha společností, které se na ovlivňování voleb přímo zaměřují a na nahrávkách získaných reportéry britského veřejnoprávního kanálu Channel 4 se přiznávají k ovlivnění dvou stovek voleb po celém světě. Včetně prezidentské kampaně Donalda Trumpa. Na nahrávkách se hovoří dokonce i o blíže nespecifikovaných službách v České republice.

V době digitálních nástrojů už není zapotřebí využívat metody špionů z období studené války. Na základě analýz velkých dat stačí vyvíjet nástroje, které umožní detailní segmentaci populace. Na tu je pak možné zacílit obsah tak, aby se k jednotlivým sociálním skupinám některé informace dostaly a jiné nikoli. Co je na tom senzačního? V čem je ovlivňování voleb odlišné od klasického, byznysového marketingu?

Reklama
ČEZ

Společnosti využívají psychologických poznatků běžně a je věcí každého z nás, co ještě považujeme za eticky přijatelné. Společnosti jako Cambridge Analytica využívají mimo jiné strachu identifikovaného na základě psychologického profilování, aby obavy lidí přetvořili v hlas vhozený do urny. Vytvořením obsahu a jeho sofistikovaným cílením záměrně vtahují uživatele do fiktivní reality a přiživují jejich strach, který je vedlejším produktem hlavního záměru: vítězství ve volbách. Ale jak se ukazuje, tento strach nekončí s volbami, ale žije si vlastním životem.

Pokusil by se český důchodce o vykolejení vlaků ve snaze hodit je na „muslimské teroristy“, kdyby nebyl ovlivněn dezinformačními kampaněmi? Těžko.

Omluvy Marka Zuckerberga jsou k ničemu. Jsem přesvědčený, že je nezbytné, aby technologičtí giganti převzali svůj díl odpovědnosti za moc, které dosáhli.

Jan Vrobel, konzultant sociálních sítí, Konektor Social

Reklama
Abovalve
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)