Otázka, zda vstup silného hráče do e-commerce pohřbí menší konkurenty, se v případě nového e-shopu DM drogerie zdá zbytečná. Nákup drogerie on-line si zatím vyzkoušela jen malá skupina zákazníků, takže silní hráči jako DM drogerie nebo Teta pomohou k novým prodejům nejen sobě, ale i konkurenci.
První e-shop řetězce DM dokonce v některých parametrech se specializovanými e-shopy prohrává. Slibuje dopravu do dvou až tří dnů, kde ji konkurence zvládá ještě v tentýž den a často i o víkendech. Zásadní je i otázka ceny zboží. Z praxe víme, že u drogerie jsou zákazníci citliví na cenu a například e-shop Ageo je dnes levný a při získávání zákazníků agresivní.
Výhody DM jsou zřejmé. Známost značky, šíře sortimentu nebo třeba vlastní produkty jsou důvodem, proč mnozí zůstanou věrní. Škoda, že DM v českém e-shopu nenabízí servis a komfort, jaký dopřává rakouským zákazníkům. Neumožňuje třeba využívat věrnostní body, což je zásadní prvek jejího marketingu. Chybí také doručení nákupu na prodejnu. U drogerie je ale motivace pro vyzvednutí právě v kamenném obchodě nízká. Proto tuto službu neplánuje ani Teta.Kladu si otázku, zda DM drogerie nespustila svůj e-shop trochu předčasně, možná dokonce kvůli tlaku konkurence (Teta ho plánuje v průběhu několika týdnů). Z uživatelského pohledu nenabízí příliš propracované řešení. V pozici zákazníka si všimnete některých absurdit, jako je nutnost vyplnit své datum narození.
Zákazníci si e-shop pravděpodobně vyhlédnou jako dobrou cestu pro nákupy těžšího, objemnějšího zboží. DM je chce lákat také tím, že některé zboží nepůjde v kamenném obchodě koupit.
Přesto není jasné, jak moc si přeje DM drogerie právě to, aby se její zákazníci naučili nakupovat on-line. Nedávno firma investovala do přestavby kamenných prodejen, a absence některých služeb i nastavení dopravy naznačuje, že e-shop je pro ni spíše doplňkem.
Až čas ukáže, jestli zmíněné nedostatky vadí. Zatím se domnívám, že vstup DM nebo dalších konkurentů do on-linu spíš pomůže celému trhu, a nikdo na něm nebude výrazně tratit. Hráči jako Ageo, Rohlík.cz nebo Alza, která si drogerii určila za jeden z důležitých doplňkových sortimentů, jsou napřed z hlediska ceny a kvality služeb, což určitě osloví nemalou skupinu zákazníků.
Jan Penkala, CEO, Acomware