Od ledna letošního roku platí evropská směrnice PSD2, která reaguje na rozvoj digitálních platebních služeb. Věnuje se například ochraně spotřebitelů, zjednodušuje zavádění inovací a usnadňuje různé služby, které dosud byly vázány výhradně na banky.
Ze zjištění výzkumné agentury GfK ovšem vyplývá, že 79 procent lidí o PSD2 nikdy neslyšelo a ani nevědí, co to pro ně znamená. Po vysvětlení možností, které PSD2 uživatelům otvírá, vyjádřil zhruba jeden ze sedmi lidí zájem využít pro svoje platby a správu financí služby třetích stran a jejich aplikace k tomu určené. Značná část obyvatel se ale bojí možného zneužití údajů při placení skrze tyto aplikace, a to nejen prozrazení jejich osobních údajů, ale také krádeže peněz z jejich účtu.
O PSD2 nejčastěji slyšeli lidé ve věku 30 až 49 let, převážně vysokoškoláci zaměstnaní zejména v manažerských funkcích a lidé s vyššími příjmy. Nejnižší znalost termínu PSD2 mají lidé ve věku od 50 do 70 let. Celkově jen jedno procento lidí dokáže vysvětlit, co pojem znamená.
„Pro koncového uživatele z PSD2 v první řadě vyplývá možnost zjednodušení obsluhy a kontroly všech využívaných finančních produktů a služeb. Navzdory zmíněným výhodám je povědomí o těchto možnostech mezi koncovými uživateli nízké. Banky ani fintech společnosti zatím v této oblasti nevyvíjejí výrazně viditelné aktivity,“ dodává Kristina Hanušová, leader oddělení Marketing Efficiency z agentury GfK.
Zjištění vycházejí z volně prodejné studie GfK DIGI. Výzkum byl proveden metodou CAWI a CAPI v listopadu 2017 na reprezentativním vzorku 1000 respondentů v České republice.