Prezentace jsou nástrojem, který lidem z marketingu pomáhá prodávat nápady klientům, měnit vnímání značek mezi zákazníky a srozumitelně šířit vlastní názory na konferencích. A také v neposlední řadě prezentovat sám sebe v tom nejlepším světle. Abyste na příští konferenci, během reportu pro klienta nebo při tendru zazářili, připravili jsme pro vás pětidílný seriál právě o prezentacích.
Univerzální prezentace nefungují
Různým cílovým skupinám jistě nezasíláte stejný direct mail nebo newsletter. Prezentace pro univerzální použití jsou navzdory tomu stále velmi rozšířené. Jako marketéři používáte řadu nástrojů, jak zacílit na své publikum – aplikujte je i při tvorbě prezentací.
Můžete si třeba vytvořit „persony“ a zkusit se podívat na obsah prezentace jejich očima. To jsou například lidé, kteří o problematice přednášky nic nevědí. Anebo váš nadřízený. Studiu publika byste měli věnovat tím víc času, čím je větší a čím významnější je daná akce.
Řada prezentujících vůbec netuší, čeho by svou prezentací u cílového publika chtěla dosáhnout. Stanovení komunikačního cíle a definování call-to-action jsou další běžné marketingové přístupy, které můžete při přípravě prezentace aplikovat. Třeba prezentující, který hledá investora pro svůj projekt, může dát do prezentace výzvu k e-mailové reakci.
Nezáleží ovšem jen na publiku a cílech prezentace, ale také na způsobu, jak ji hodláte využít. Své slajdy musíte koncipovat odlišně v případě, že je místo prezentování budete pouze zasílat elektronicky bez doprovodného komentáře. Ten byste měli popřípadě do slajdů dopsat.
Vizuální klišé vynechte
Vizualizace myšlenek je základem dobré prezentace. Slajdy jsou vizuální médium a přímo si říkají o použití grafů, schémat a obrázků.
Všudypřítomných klipartů jsme se naštěstí už zbavili, prvoplánová klišé z fotobank ovšem stále přežívají. Jak už před mnoha lety napsala guru prezentací Nancy Duarte: „Pokud cítíte nutkání použít obrázek dvou podaných rukou před zeměkoulí, odložte pero, odstupte od stolu a zvažte dovolenou nebo aromaterapii.“
První nápad si proto zapište na papírek, zmuchlejte ho a přijďte s druhým nebo třetím. Stejný nápad, jako byl ten první, totiž měly už tisíce lidí před vámi. Nebojte se hledat neotřelé obrázky na volných fotobankách, jako jsou třeba unsplash.com nebo pixabay.com. Použít můžete i vlastní fotky. Horší technickou kvalitu vyvážíte autentičností.
Samostatnou kapitolou je použití vtipných obrázků. Nic proti humoru: pokud se vám podaří publikum rozesmát, máte napůl vybráno. Nesnažte se ale být vtipní za každou cenu a nepoužívejte samoúčelné vtipy nesouvisející s vaším tématem.
Dobře začít můžete jen jednou
Prezentaci už máte hotovou, předstupujete před publikum. První chybu někteří spíkři bohužel udělají hned ve chvíli, kdy poprvé otevřou ústa. Řada manažerů (ale i politiků) začíná své vystoupení slovy: „Takže dobrý den“. Prostý pozdrav „hezké dopoledne/odpoledne“ nebo oslovení obecenstva „dámy a pánové“ zapůsobí o poznání lépe než rozpačité „takže“.
Někteří neodolají a ještě doplní: „Neměl jsem moc času na přípravu.“ Zní to zhruba stejně, jako byste zákazníkům o svých produktech v reklamě říkali: „Neměli jsme moc času uvést na trh opravdu dobrý produkt, tak vám nabízíme tento.“ Přitom šance získat dobrý první dojem u publika se nabízí jen jednou. Jako profesionální komunikátoři byste si toho měli být dobře vědomi, úvodu prezentace a svému představení proto věnujte zvýšenou pozornost.
Také úvodní slajdy prezentace jsou důležitější než ostatní. Už z nich si totiž publikum udělá představu, jestli je čeká zajímavá prezentace, nebo standardní korporátní nuda.
V příštím díle seriálu se zaměříme na prezentaci vlastní práce a na způsoby, jak správně interpretovat čísla a vyprávět příběh.
Autor je zakladatelem společnosti Odprezentuj.cz
Seriál: Jak na prezentace
- 5. 3. Chyby, kterým se při prezentacích vyhněte
- 12. 3. Jak prezentovat výsledky své práce
- 19. 3. Specifika prezentací v korporacích
- 26. 3. Kde brát inspiraci na dobrou prezentaci
- 9. 4. Proč byste (ne)měli investovat do prezentací
Vizuální klišé z fotobanky (nahoře) rozhodně zavrhněte. Lépe funguje obrázek vyhledaný na základě asociace (uprostřed). Zkušený grafik z něj dokáže vykouzlit fantastický vizuál (dole).
Zdroj: Pixabay, Odprezentuj.cz