Devátým rokem realizuje společnost Nielsen Admosphere studii Zpravodajství a zpravodajské weby zaměřenou na konzumaci zpravodajství a sledování trendů v této oblasti.
Výsledky studie ukazují, že se chování české internetové populace ve vztahu ke zpravodajství za tuto dobu výrazně změnilo. Jednou z klíčových změn je růst konzumace zpravodajství na internetu a naopak pokles sledování zpravodajství prostřednictvím tradičních mediatypů, zejména denního tisku. Také samotné online zpravodajství se za posledních 9 let výrazně změnilo, jednak přesunem konzumentů z PC a notebooků ke konzumaci zpravodajství z chytrých telefonů, ale také rostoucím vlivem sociálních sítí v této oblasti. Jedním z nejdůležitějších zpravodajských zdrojů se stal Facebook, v dnešní době pátý nejvyužívanější zdroj denního zpravodajství mezi českými internetovými uživateli.
Rostoucí vliv sociálních sítí v oblasti zpravodajství a snahy tento vliv omezit
Výsledky studie ukazují v posledních letech růst podílu těch, kteří vnímají Facebook jako svůj hlavní zpravodajský zdroj a spoléhají na to, že jim přinese všechny důležité informace. V rámci posledních několika let roste také počet uživatelů, kteří dávají přednost Facebooku před svým oblíbeným zpravodajským webem, a naopak mírně klesá podíl těch, kteří po přečtení titulků zpráv na Facebooku prokliknou na zdrojový web. Sociální sítě jsou pro zpravodajská média důležitou základnou pro šíření zpravodajského obsahu.
Na druhou stranu si řada vydavatelů začíná uvědomovat vzrůstající závislost na této platformě, jejíž obchodní a technologické modely však nemají možnost ovlivnit, ale zároveň tam často probíhá většina interakcí s uživatelem. Výroky některých zahraničních vydavatelů ukazují znepokojení nad významným podílem reklamního trhu, který „ovládají“ tyto platformy, a rostoucím podílem konzumentů, kteří přicházející na zpravodajské weby právě z těchto sítí a kteří si často ani po přečtení článku nespojí obsah s původním zdrojem.
Vytváření silnějších vazeb s uživateli prostřednictvím registrací
Jedním z dalších trendů, který lze v následujících letech v oblasti zpravodajských médií očekávat i díky snaze omezit vliv sociálních sítí, je vytváření hlubších vztahů s uživateli skrze poskytování více personalizovaných a relevantních služeb. Proměna uživatele z „anonymního“ ve „známého“ prostřednictvím registrace má pro poskytování těchto služeb zcela zásadní význam.
Výsledky studie Zpravodajské weby ukazují, že pro uživatele je nejsilnějším motivátorem pro registraci obsah bez reklam (32 %). Zhruba pětina oslovených však není ochotná k registraci za žádných okolností, dalších 10 % ještě neví. Přesun od anonymních k registrovaným uživatelům tak nemusí být pro řadu médií jednoduchý a zdá se, že zvýhodněna budou zejména etablovaná mainstreamová, která mají dostatečnou důvěru k získání souhlasu s registrací.
Fake news a dezinformační weby
Sociální sítě a další technologické platformy pro šíření obsahu jsou také spojovány s dalším fenoménem posledních let v oblasti zpravodajství, a to s šířením tzv. falešných zpráv a dezinformací. Zhruba polovina českých internetových uživatelů (48 %) ve studii Nielsen Admosphere uvedla, že se již někdy setkali s tzv. fake news nebo s dezinformačními weby. Stejně jako v zahraničí je však i u nás pojem fake news vnímán nejednoznačně a často je zaměňován s bulvárním stylem zpravodajství: na prvních místech respondenti v souvislosti s fake news jmenovali např. Blesk, Parlamentní listy nebo Facebook.
I technologické společnosti jako Google nebo Facebook v posledních letech poprvé čelí rostoucímu tlaku kritiky ze strany odborníků i veřejnosti – jak kvůli nekontrolovanému šíření dezinformací, tak i kvůli rostoucí, chybné a neadekvátní cenzuře obsahu, ke které jsou však stále více nuceni. Nedostatek jasných a transparentních pravidel o tom, jaký obsah by měl být odstraněn, bude stále častěji problémem.
Jak přitáhnout mladou generaci?
Jedním z témat, na která by se zpravodajsky orientovaná média měla v následujících letech zaměřit, je významný mezigenerační rozdíl v přístupu a sledování zpravodajství. Mladá generace sleduje zpravodajství nejen jinde a jinak než generace starší, ale, jak se zdá, i méně. Jednou z důležitých výzev pro etablovaná zpravodajská média proto určitě bude snaha udržet a získat zpět mladou generaci diváků či čtenářů tím, že maximálně obsahově i formálně přizpůsobí zpravodajské informace jejich potřebám.
Hana Friedlaenderová, senior research manager, Nielsen Admosphere
Zpravodajství a zpravodajské weby 2017 je volně prodejná studie společnosti Nielsen Admosphere. Sběr dat se uskutečnil v listopadu 2017 na vzorku více než tisícovky respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let.