Proč nás zdání mnohdy klame

Jmenujte tři země, ve kterých je nejvyšší konzumace alkoholu na osobu. O to požádal Ipsos více než 29 000 lidí ze 38 zemí v rámci pravidelné studie Perils of Perception. Jaký byl výsledek? Nejvíce lidí zmínilo Rusko (43 procent), dále USA (31 procent) a Německo (38 procent). Přitom ve skutečnosti je Rusko v celosvětovém žebříčku až na sedmém místě. Naopak Belgii, která tomuto žebříčku vévodí, zmínila pouze čtyři procenta osob. Samotní Belgičané se do TOP3 zařadili pouze ve 23 procentech. To naopak 62 procent Dánů vidí v první trojici svoji zemi, která je přitom až na 9. místě.

Je zřejmé, že zdání může opravdu klamat. Nabízí se otázka, jak člověk posuzuje a hodnotí skutečnosti ve chvíli, kdy nemá k dispozici úplnou informaci. Odpověď naleznete v práci Kahnemana a Tverského, kteří pojmenovali a popsali tzv. heuristiku dostupnosti. Velmi zjednodušeně řečeno, lidé formují své odhady na základě nedávných událostí či na základě situací, které si velmi snadno vybaví. „Známe-li heuristiku dostupnosti, určitě nás nepřekvapí výsledek studie Ipsosu Perils of Perception, který ukazuje, že lidé často nadhodnocují míru kriminality či počet obětí teroristických útoků. Je to tím, že jim média věnují hodně pozornosti, a proto je velmi snadné vybavit si jejich příklady,“ shrnuje Anna Průchová, account director společnosti Ipsos.

A který národ je ve svých odhadech nejpřesnější? V roce 2017 to byli Švédové, nejhůře hádali lidé z Jihoafrické republiky.

V případě dotazů, prosím, pište na adresu: [email protected]. Zdroj: Kahneman, Tversky: Availability – A Heuristic for Judging Frequency and Probability, 1973

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-24

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Náborové kampaně
Chatbot
Sluha

MAM Exkluzivně v časopise

Martin Smejkal
MAM class Triad
Sedita kampaň
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
Ceska cena za PR - Lemur_nový web otvírák doporučujeme (34)
buresova_WPPmedia