Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Prima Krimi bude vizuálně nový Cool

Na zpracování grafiky pro nový kanál Prima Krimi si studio Department, které stojí za vizuálním zpracováním všech kanálů ze skupiny Prima, přizvalo speciálního hosta. Za podobou znělek stanice (identů) stojí grafický designér Pavel Fuksa, který vedl kreativní týmy v agenturách JWT Dubai, Jandl nebo Labstore, ale má za sebou i práci pro volební tým Baracka Obamy či sociální síť Twitter. Uvedením Primy Krimi tak vznikne v oblasti self-promotion podobně vyšperkovaná stanice, jako je sesterská Prima Cool.

„Čím užší cílovou skupinu máte, tím můžete být ve zpracování televizního vizuálního stylu volnější, protože přesně víte, ke komu mluvíte,“ říká Michal Pacina, kreativní ředitel studia Department.

Fuksův retro styl

„Mám za sebou spoustu zkušeností z pozice kreativního ředitele v agenturách a tvůrce podkladů pro animované reklamy. Nebyla to pro mě nová věc. V jednotlivých upoutávkách jsem měl krátkou dobu na odvyprávění zajímavého příběhu, takže jsem musel přemýšlet ve zkratkách a o rychlejších grafických řešeních. Není to ale takový limit, jaký má člověk při tvorbě plakátu, kde musí věci odvyprávět ‚najednou‘, teď a tady,“ říká Fuksa o rozdílnosti práce na statických vizuálech a rozpohybovaných televizních předělech.

Reklama
Know

Bavilo ho zapracovat do každé z grafických upoutávek zkratky ze seriálů i z generického světa kriminálek „Například u Odpadlíka za sebou kolo zanechává barevnou stopu ve stejné barvě jako pončo Rena Rainese, které vozí na předních řídítkách. To je takové pošťouchnutí pro ty, co vědí, a zároveň je to zajímavé vizuálně,“ říká Pavel Fuksa.

Retro styl, který je čitelným rukopisem jeho práce, musel dostat v případě stanice Krimi určité mantinely. „Hlavním pravidlem bylo odlišit barvy od zbytku primácké rodiny. Pokud vymažete červenou, oranžovou, modrou, zelenou, růžovou a jejich odstíny, tak vám zbude fialová, žlutohnědá. A tyhle barvy k sobě šly a ještě evokovaly obálky detektivek a krimirománů,“ říká Fuksa.

Na zpracování dostal podle Paciny necelé tři měsíce. „V českém prostředí na tyto záležitosti nemáme bohužel moc času, což musím říct i ze své dlouholeté zkušenosti v televizi Nova. Není to tak jako v zahraničí, kde je čas připravovat nový kanál rok,“ dodává kreativní ředitel Departmentu.

K užší cílovce si můžete víc dovolit

Na on-air grafiku kladla Prima důraz už u kanálu pro mladé Cool, kde spolupracuje se studiem Oficina. Zpracování před lety bodovalo v soutěži Czech Grand Design a bylo nominováno i na evropské ceny Promax/BDA Europe. „Cool je živoucím příkladem toho, jak důležitá je v televizi grafika self-promotion, a jak může změnit posazení kanálu a značku jako takovou. Je řada stejně kvalitních akvizičních kanálů, které mají podíl na sledovanosti 0,3 procenta. Ale Cool má pět, šest procent v cílovce 15-54 let,“ říká Pacina.

Pokračování spolupráce s Pavlem Fuksou na novém kanálu Prima Krimi závisí na rozpočtu a tedy i na tom, jak moc bude kanál divácky úspěšný. „Rádi bychom řadu věcí graficky navrhovali častěji, než se to děje, ale máme dané peníze, které na to můžeme utratit,“ vysvětluje.

Důvod, proč si s grafikou tolik nehrají i ostatní kanály televize Prima, je ale podle Paciny jiný. „Jde o velikost cílové skupiny a její specifikum. U velkých kanálů cílíte na všechny. Máte hrozně širokou cílovou skupinu a musíte si dát velký pozor, abyste nikoho neurazili, neznechutili a nepostrašili,“ upozorňuje Pacina. Promítat by se to mělo podle něj jak do obrazu, tak do zvukového pojetí upoutávek.

Ident je nejčastěji opakovaný pořad

„Komerční televize mají asi 80 reklamních pauz denně, takže 160krát vidíte identy. Je to nejvysílanější pořad a je potřeba si dát záležet… Měly by mít styl, jednoduchost a neměly by nikoho nikam tlačit. Na Coolu ale nepotřebujeme být neutrální, tam víme, že čím víc černého humoru použijeme, tím lépe,“ podotýká Pacina.

Mezi hlasité kritiky opatrnosti českého reklamního prostředí patří i Pavel Fuksa. „Na výsledku televizní, tiskové nebo sociální reklamy vidíte, že je to převzatý klientský brief. Chyba je v opatrnosti tvůrců i klientů. Jedna strana podporuje v opatrnosti druhou a ani jedna neřekne – pojďme to udělat divočejší,“ říká. Přiznává, že na vině může být i konzervatismus samotné české společnosti. „V dnešní bezhraniční době je ale pokrytectví nechat se svazovat takovou drobností,“ dodává.

Grafiku nové televizní stanice Prima Krimi uvidí diváci na obrazovkách od 2. dubna.
Zdroj: FTV Prima

„Pavlovu práci sleduji delší dobu. Osobně nás seznámil kolega z Departmentu a začali jsme se bavit o možnostech spolupráce. Čekal jsem na něco, co by bylo vhodné pro Pavlův styl a grafické chápání,“ říká Michal Pacina (vlevo).
Foto: Matej Slávik

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)