Aby nebyl mylně pochopen titulek: plně věřím v obrovský potenciál umělé inteligence a musím se vždy vymezovat proti výpadům, že je pouhým marketingovým trikem. A o to víc mě rozhořčuje, když vidím, jak se různé proklamace o ní stále víc jako marketingový trik používají.
S dnešní umělou inteligencí je to totiž zásadně jinak, než tomu bylo třeba před deseti lety. Umělá inteligence jako obor už od svého vzniku v 50. letech minulého století neustále zápasila s návaly obrovského zklamání nad tím, že její systémy nefungují tak, aby byly k čemukoli opravdu užitečné.
A právě to se nedávno konečně změnilo. Částečně za to může určitý posun ve výzkumu algoritmů strojového učení. Mnohem větší zásluhu má ale gigantický nárůst výpočetní a paměťové kapacity dostupných počítačů. Ten je doprovázený demokratizací a komoditizací velmi kvalitních open source softwarových nástrojů pro vývoj umělé inteligence a strojového učení.
Skupinka několika šikovných studentů tak nyní dokáže během víkendového hackathonu vytvořit takovou aplikaci, která by v minulém desetiletí nemohla vzniknout ani jako výstup několikaletého výzkumného grantu. Když se takovéto aplikaci pak věnuje další náležitá péče třeba v podobě startupu podpořeného šikovným investorem, může vzniknout skvělý a naprosto inovativní produkt s globálním potenciálem.
A právě proti tomu stojí v přímém kontrastu ukoptěná snaha provádět fiktivní pseudo-inovace tím, že na existující produkt přidáme nálepku „obsahuje AI“, tedy umělou inteligenci. Protože každý přece ví, že kdo dnes umělou inteligenci nemá, není moderní. Často ta nálepka nemá žádnou logiku, často jde o „rebranded AI“, kdy produkt dělá starou dobrou statistickou analýzu, ale už není v marketingové módě ji tak nazývat.
Proto prosím všechny markeťáky: nepodporujte takovéto zneužívání značky AI. Jinak to povede k další vlně zklamání a rozčarování, což vůbec nebude dobré pro skutečně užitečnou umělou inteligenci.
Jan Romportl, chief science officer, AI Startup Incubator