Zbožštění prezentací Steva Jobse, dlouholeté hlavní postavy firmy Apple, není jen výsledkem šikovného public relations. Jeho vystoupení byla vskutku výjimečná. Prezentace totiž vytvářel podle stejné filozofie sofistikované jednoduchosti, kterou vyžadoval i od vývojářů a designérů Applu. V prezentacích kladl důraz na koncentrovaná chytlavá sdělení, která se dala obsáhnout jedním tweetem, v té době ještě s omezením délky na 140 znaků.
Jobs své prezentace vždy rámoval příběhy. Legendární představení prvního iPhonu v roce 2007 zahájil slovy, že je to den, na který se těšil dva a půl roku. Jedinou větou tak dokázal vyvolat zvědavost a nadšení publika. Čísla prezentoval srozumitelně – kapacitu iPodů neuváděl v gigabytech, ale přepočtenou na počet písniček. Tenkost Macbooku Air teatrálně demonstroval vytažením přístroje z poštovní obálky. Využíval zhusta klasického marketingového postupu „problém – řešení“. A mohli bychom pokračovat. O jeho prezentacích vyšly celé knihy.
Bez tréninku ukazovat iPhone nelze
Základním Jobsovým tajemstvím, jak ho popisuje spisovatel Carmine Gallo v jedné z takových knih, však byla nekompromisní příprava na vystoupení. Gallo ve své publikaci cituje člena Jobsova týmu, který přípravou pětiminutového vystoupení trávil stovky hodin. A také samotný Jobs se začal věnovat přípravě prezentací celé týdny předem.
Je to prosté: abyste mohli mít dobrou prezentaci, musíte mít vše řádně promyšlené. To vyžaduje čas. Když máte vše v hlavě dostatečně srovnáno, lépe posoudíte, co je zásadní a co ne. Když víte, co je důležité, dokážete připravit jednoduché slajdy. A když už přípravě prezentace věnujete takovou pozornost, budete pravděpodobně schopni tyto jednoduché slajdy efektně odprezentovat.
Pozor na zlověstné údolí
Chris Anderson, kurátor konferencí TED, které se prezentují jako série eventů s „myšlenkami hodnými šíření“, to vidí dost podobně. Promyšlená struktura, probuzení zvědavosti, překvapivost a příprava jsou základními esencemi dobrého „TED talku“.
Možná jste už četli, jak Bill Gates vypouštěl při své prezentaci do sálu komáry a jak neuroanatomička Jill Bolte Taylorová svou prezentaci o mozkové mrtvici zkoušela dvěstěkrát. Anderson ve své knize uvádí i řadu dalších zajímavých detailů a tipů.
Ten první je o „zlověstném údolí“. Tak Anderson nazývá fázi nácviku prezentace, kdy prezentující své slajdy už docela zná, ale ještě se na některých místech zasekává a působí ve výsledku hůř, než kdyby prezentoval spatra. „Je naprosto nezbytné, abyste zlověstným údolím prošli a nezasekli se v něm. Pokud nejste ochotni to udělat, nememorujte!“ radí Anderson.
Druhý tip je o poznání jednodušší a týká se použití videí v prezentacích. Anderson je přesvědčen, že videa delší než 30 vteřin byste měli používat jen zřídka a nikdy jimi svou prezentaci nekončit.
Dívejte se na late night show
Inspiraci můžete čerpat i z nečekaných zdrojů. Osobně jsem si oblíbil americké „late night shows“. Zejména jejich analytické segmenty bývají skvěle vypointovanými prezentacemi, které nezřídka doprovází i grafika připomínající jednoduché slajdy.
K naprosté dokonalosti to v rámci žánru dotáhl John Oliver, který ve svém pořadu Last Week Tonight dokáže 20 minut poutavě a vtipně prezentovat tak složitá témata jako je webová neutralita, dialýza či gerrymandering, tedy účelové manipulování s hranicemi volebních obvodů.Pokud se chcete zlepšit v angličtině a prezentačních dovednostech, doporučuji si jeho videa vyhledat třeba na YouTube.
Je jasné, že ne každá prezentace má důležitost vystoupení na konferenci TED, publikum velké jako představení nových produktů Apple a že nemáte k ruce tolik šikovných scenáristů jako John Oliver. Pokud se vám ale podaří odkoukat od těchto spíkrů část jejich triků, vaše prezentace se jasně oddělí od zbylé powerpointové šedi.
V dalším vydání magazínu se v posledním díle seriálu zamyslíme nad tím, proč se vyplatí do prezentací investovat čas a peníze.
Autor je zakladatelem společnosti Odprezentuj.cz
Seriál: Jak na prezentace
5. 3. Chyby, kterým se při prezentacích vyhněte
12. 3. Jak prezentovat výsledky své práce
19. 3. Specifika prezentací v korporacích
26. 3. Kde brát inspiraci na dobrou prezentaci
9. 4. Proč byste (ne)měli investovat do prezentací
Telefon iPhone 4 byl poslední, který Steve Jobs představil.
Zdroj: Wikimedia – Matthew Yohe (CC BY-SA 3.0)