Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Neučte se jen od Steva Jobse

Zbožštění prezentací Steva Jobse, dlouholeté hlavní postavy firmy Apple, není jen výsledkem šikovného public relations. Jeho vystoupení byla vskutku výjimečná. Prezentace totiž vytvářel podle stejné filozofie sofistikované jednoduchosti, kterou vyžadoval i od vývojářů a designérů Applu. V prezentacích kladl důraz na koncentrovaná chytlavá sdělení, která se dala obsáhnout jedním tweetem, v té době ještě s omezením délky na 140 znaků.

Jobs své prezentace vždy rámoval příběhy. Legendární představení prvního iPhonu v roce 2007 zahájil slovy, že je to den, na který se těšil dva a půl roku. Jedinou větou tak dokázal vyvolat zvědavost a nadšení publika. Čísla prezentoval srozumitelně – kapacitu iPodů neuváděl v gigabytech, ale přepočtenou na počet písniček. Tenkost Macbooku Air teatrálně demonstroval vytažením přístroje z poštovní obálky. Využíval zhusta klasického marketingového postupu „problém – řešení“. A mohli bychom pokračovat. O jeho prezentacích vyšly celé knihy.

Bez tréninku ukazovat iPhone nelze

Základním Jobsovým tajemstvím, jak ho popisuje spisovatel Carmine Gallo v jedné z takových knih, však byla nekompromisní příprava na vystoupení. Gallo ve své publikaci cituje člena Jobsova týmu, který přípravou pětiminutového vystoupení trávil stovky hodin. A také samotný Jobs se začal věnovat přípravě prezentací celé týdny předem.

Reklama
ČEZ

Je to prosté: abyste mohli mít dobrou prezentaci, musíte mít vše řádně promyšlené. To vyžaduje čas. Když máte vše v hlavě dostatečně srovnáno, lépe posoudíte, co je zásadní a co ne. Když víte, co je důležité, dokážete připravit jednoduché slajdy. A když už přípravě prezentace věnujete takovou pozornost, budete pravděpodobně schopni tyto jednoduché slajdy efektně odprezentovat.

Pozor na zlověstné údolí

Chris Anderson, kurátor konferencí TED, které se prezentují jako série eventů s „myšlenkami hodnými šíření“, to vidí dost podobně. Promyšlená struktura, probuzení zvědavosti, překvapivost a příprava jsou základními esencemi dobrého „TED talku“.

Možná jste už četli, jak Bill Gates vypouštěl při své prezentaci do sálu komáry a jak neuroanatomička Jill Bolte Taylorová svou prezentaci o mozkové mrtvici zkoušela dvěstěkrát. Anderson ve své knize uvádí i řadu dalších zajímavých detailů a tipů.

Ten první je o „zlověstném údolí“. Tak Anderson nazývá fázi nácviku prezentace, kdy prezentující své slajdy už docela zná, ale ještě se na některých místech zasekává a působí ve výsledku hůř, než kdyby prezentoval spatra. „Je naprosto nezbytné, abyste zlověstným údolím prošli a nezasekli se v něm. Pokud nejste ochotni to udělat, nememorujte!“ radí Anderson.

Druhý tip je o poznání jednodušší a týká se použití videí v prezentacích. Anderson je přesvědčen, že videa delší než 30 vteřin byste měli používat jen zřídka a nikdy jimi svou prezentaci nekončit.

Dívejte se na late night show

Inspiraci můžete čerpat i z nečekaných zdrojů. Osobně jsem si oblíbil americké „late night shows“. Zejména jejich analytické segmenty bývají skvěle vypointovanými prezentacemi, které nezřídka doprovází i grafika připomínající jednoduché slajdy.

K naprosté dokonalosti to v rámci žánru dotáhl John Oliver, který ve svém pořadu Last Week Tonight dokáže 20 minut poutavě a vtipně prezentovat tak složitá témata jako je webová neutralita, dialýza či gerrymandering, tedy účelové manipulování s hranicemi volebních obvodů.Pokud se chcete zlepšit v angličtině a prezentačních dovednostech, doporučuji si jeho videa vyhledat třeba na YouTube.

Je jasné, že ne každá prezentace má důležitost vystoupení na konferenci TED, publikum velké jako představení nových produktů Apple a že nemáte k ruce tolik šikovných scenáristů jako John Oliver. Pokud se vám ale podaří odkoukat od těchto spíkrů část jejich triků, vaše prezentace se jasně oddělí od zbylé powerpointové šedi.

V dalším vydání magazínu se v posledním díle seriálu zamyslíme nad tím, proč se vyplatí do prezentací investovat čas a peníze.

Autor je zakladatelem společnosti Odprezentuj.cz

Seriál: Jak na prezentace

5. 3. Chyby, kterým se při prezentacích vyhněte
12. 3. Jak prezentovat výsledky své práce
19. 3. Specifika prezentací v korporacích
26. 3. Kde brát inspiraci na dobrou prezentaci
9. 4. Proč byste (ne)měli investovat do prezentací

Telefon iPhone 4 byl poslední, který Steve Jobs představil.
Zdroj: Wikimedia – Matthew Yohe (CC BY-SA 3.0)

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)