Světová veřejnost někdy potřebuje pořádnou facku, aby se probudila a začala se věnovat záležitostem, které léta ignorovala. Jednou takovou fackou v oblasti soukromí a vytěžování digitálních dat je kauza kolem poradenské firmy Cambridge Analytica. O tom, že její profilování uživatelů sociálních sítí pomáhá ovlivňovat volby po celém světě, se ví několik let a není to poprvé, co se její činnosti světová média věnovala. Ale až letos je povyk tak velký, že Mark Zuckerberg dostal předvolání do amerického Kongresu, kde má vysvětlit, jak se firma stará o osobní údaje uživatelů.
Zuckerbergův stroj na peníze se jen tak nezasekne a výzvy ke smazání účtů na Facebooku nebudou mít významný efekt. Ale pokud vám vadí, že vás někdo dokáže na dálku profilovat a odhadnout vaše politické preference, spotřební chování nebo oblíbené filmy, začněte nejdřív místo volání po přísnější regulaci kontrolou nastavení svého profilu. Otevřete si příslušnou sekci na Facebooku a podívejte se, komu všemu jste dali svolení používat data a jaké aplikace je mohou z vašeho profilu čerpat. Začít můžete tím, že se přestanete zapojovat do různých testů, které filmové hvězdě se nejvíc podobáte. I to je totiž jen převlečené sbírání dat.
Tiskové zprávy, náměty a ohlasy posílejte na [email protected].