Přáli jsme si především tvořit a sami také něčím přispět. Proto jsme si dlouhou dobu vedli sešit podnikatelských nápadů, kam jsme si zapisovali nápady a myšlenky,“ říkají dva mladí výrobci motivačních diářů pod značkou Infinity, které představujeme v našem cyklu rozhovorů se začínajícími podnikateli. Svou firmu na diáře založili na podzim roku 2016. „Věříme, že vyšší povědomí o seberozvoji může lidem výrazně zkvalitnit život,“ tvrdí.
Na trhu motivačních diářů je obrovské množství konkurentů. Jak na něm chcete uspět?
Jan Klika (J. K.): Neobyčejní jsme například v tom, že máme dvě varianty diářů. V jedné verzi cílíme na studenty, takže v ní je třeba rozvrh hodin a předmětů. Druhá verze obsahuje navíc deník vděčnosti. Kromě toho naleznete v diářích originální motivační texty. Ojedinělá je také spolupráce s chráněnou dílnou Káča, která nám šije látkové obaly.
Pomáhá vám tato spolupráce při marketingu?
Filip Woś (F. W.): Není to náš primární cíl, především chceme podpořit dobrou věc. Máme velkou radost, že spousta lidí oceňuje, že obaly šijí právě lidé z chráněné dílny a mají při nákupu dobrý pocit. Nicméně ano, z marketingového hlediska je tato spolupráce také přínosná.
Máte pro své diáře přesně definovaný marketingový plán?
J. K.: Popravdě, nemáme. Vypracovaný plán je věc jedna, ale jeho dodržování občas drhne. V marketingu máme obrovský prostor pro zlepšení. Veškeré aktivity nyní děláme svépomocí, ať už to je správa sociálních sítí, nastavování on-line reklam nebo třeba e-mailing.
Co tím přesně myslíte?
F. W.: Veškerou práci od A do Z jsme si od začátku dělali sami – od grafického návrhu diářů až po výkonnostní marketing, sepsání textů pro diář a web, vytvoření produktových fotek či kompletní expedici. Ve druhé sezoně se nám však podařilo posunout projekt o něco dále. Kromě diáře pro studenty jsme našim zákazníkům nabídli i diář s deníkem vděčnosti, kam si mohou každý den napsat tři věci, za které jsou vděční. Také jsme rozšířili výběr látkových obalů. Mimo toho spolupracujeme s ilustrátorkami, které nám vytvářejí do diářů krásné malby, tudíž máme díky nim mnohem poutavější sociální sítě i webové stránky. Dále jsme například natočili několik videí na YouTube. Pro příští sezonu bychom ale rádi našli nějakého šikovného člověka, který nám pomůže s některými aktivitami.
Je nějaká metoda, která se vám, marketingovým laikům, neosvědčila?
J. K.: Náš rozpočet není příliš velký, takže na nějaké experimentování není moc prostor. Proto metody marketingu opravdu pečlivě vybíráme a snažíme se eliminovat případný neúspěch na minimum.
Jaké formy reklamy tedy používáte?
J. K.: Z placené formy propagace využíváme hlavně PPC kampaně – především na sociální síti Facebook. Kromě toho diáře propagujeme i prostřednictvím vyhledávačů Google a Seznam.cz.
Vaší cílovou skupinou jsou v podstatě všichni, kdo mají zájem o seberozvoj. Omezuje vás, předpokládám, něco jiného – sezónnost vašeho produktu.
F. W.: Ano, to je i vidět na prodejích. Právě proto máme letos jako prioritu nabídnout zákazníkům i produkty, které by mohli využít celoročně a vyhnout se tím riziku „sezonního podnikání“. Nápadů do budoucna máme opravdu spoustu – ať už to je širší nabídka produktů nebo další aktivity spojené se segmentem seberozvoje.
Můžete být konkrétnější?
F. W.: Chceme, aby v našich produktech zákazníci viděli i jinou přidanou hodnotu. Jedním z našich cílů je vybudovat aktivní komunitu lidí, která se bude zajímat o osobnostní rozvoj. Chceme natáčet videa, organizovat přednášky. Náš projekt chceme také více směřovat k sociálnímu podnikání, tedy provázanější spolupráci s neziskovými organizacemi.
Nebude vám český trh malý?
J. K.: Teď se soustředíme jen na Českou republiku. Myslíme, že prostor tu stále je pro nás dostatečně velký a zatím nemáme v plánu jít na cizí trh.
Jan Klika, Filip Woś, výrobci diářů Infinity
Filip, absolvent Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické, a Honza, absolvent České zemědělské univerzity, si nikdy svou budoucnost nepředstavovali v korporátních kancelářích. Jeden chtěl být zpěvákem, druhý se nechal vést životem. Společně vymysleli projekt Infinity a už druhým rokem vyrábí motivační diáře. V případě Jana Kliky jde jen o shodu jmen s redaktorem MAM.
Seriál vzniká ve spolupráci s Fakultou podnikohospodářskou Vysoké školy ekonomické v Praze.