Ročně se vypraví na dovolenou do Chorvatska na 800 tisíc Čechů. Někteří letí, ale většina vyrazí vozem. Je to jejich nejdůležitější, možná jediná dovolená za celý rok, ale oni vyrážejí v 10 až 15 let starých autech jen se základním povinným ručením bez jakékoliv asistenční služby. „Jezdím tam taky a každý rok vidím nešťastníky, kteří koukají do motoru, kde si beztak umí jen doplnit vodu,“ říká Pavel Jechort, marketingový manažer pojistného srovnávače Suri.
Ten vznikl, když do jeho mateřské firmy PFP vstoupil pojišťovací makléř Renomia. Cílem je srovnávací algoritmus pojistných produktů pěti pojišťoven doplněný o nadstavbové služby. Jednou z nich je právě produkt pro cesty do Chorvatska, který nešťastníkům v úvodu pojistí auto a zajistí jeho odtah na jakékoliv místo v Česku. Poskytne jim i náhradní vůz na zbytek dovolené.
„Pojišťovny a banky se stále snaží prodávat produkty, které jsou drahé a nekryjí se s potřebami klientů. Některá pojištění jsou zase zbytečně levná a když se něco stane, klient nedostane zdaleka tolik, kolik očekával,“ tvrdí zkušený marketér Jechort.
Začínal v roce 2001 v Plzeňském Prazdroji, užil si zlatá léta české reklamy před finanční krizí v plzeňském Stocku a naposledy pracoval pro pojišťovnu Allianz. Ale právě tam s obdobou Suri Chorvatsko neuspěl.
Zvíře, které hlídá
Teď místo korporátu pracuje ve firmě o několika desítkách lidí, jejíž název se inspiroval africkou šelmou. „Surikata je zvíře, které hlídá,“ vysvětluje Jechort. „Klienta osm týdnů před skončením smlouvy upozorníme, jak se změnila jeho situace, jestli klesla hodnota jeho vozu nebo narostla cena nemovitosti a zeptáme se ho, zdali nechce podepsat smlouvu novou. A 30 procent lidí si smlouvu nechá sjednat jinde. Někdo uspoří a někdo dostane jiný, lepší produkt,“ vysvětluje Jechort.
Kromě své práce přednáší na katedře řízení podniků pražské Vysoké školy ekonomické vývoj produktu a archetypy. Když se prý ale zeptá studentů, kdo se dívá na televizi a jestli je baví reklama, nezvedne se ani ruka. A když se zeptá, kdo chce dělat marketing, přihlásí se tak jeden student ze třiceti. „Marketing je přitom krásná multikanálová věda. Chcete být vývojář, dělat front-endy nebo být UX designér? To všechno jsou markeťáci,“ říká Jechort, který na druhou stranu přiznává, že má pocit, že „už to není ono“.
„Peníze byly všude, agentury byly živé a lidi inspirativní. Ve Stocku se na schvalování kampaně angažovala celá firma. Dřív se lidi kvůli kampani hádali. Dnes to nikoho moc nezajímá.“
Z velké pojišťovny přešel Pavel Jechort do malého hlídače pojistných smluv, který hledá mezery na trhu pojistných produktů.
Foto: Matej Slávik