Také jste si všimli toho paradoxu, že byť vás ze všech reklamních materiálů i z titulních stránek motoristických magazínů atakují pestrobarevné kreace, jezdí okolo vás většina dopravních prostředků v těch nejunylejších barvách, které si umíte jenom představit? Těžko se však manipuluje s příslovečně neviditelnou rukou trhu a nákupním chováním velké části populace.
V automotive médiích se o to pokoušíme už od nepaměti. Nabízelo by se, že zrovna na příkladu motocyklů lze ideálně uplatnit tezi, že vášeň umí prodávat a „motorka“ jako taková je nejen obyčejným dopravním prostředkem, ale zároveň také manifestem jakéhosi vnitřního životního postoje jejího majitele. Do časopisů tak zásadně prosazujeme co nejbarevnější kusy techniky, vybavení a kompozic. Nejen proto, že se fotografům takové záležitosti dobře fotí, redaktoři o nich s chutí píší, grafici je s radostí lámou, načež na čtenáře rafinovaně útočí z prodejních pultů. Ale prostě proto, že se nám líbí a sami bychom po nich sáhli jinak než ve fádní černé, bílé nebo stříbrné.
Jak je možné, že přes všechnu snahu podbízet se očím potenciálních zákazníků líbivými, efektními i efektivními designy v barvách, které dokáží chytit za srdce, se podle statistik na přední příčky prodejnosti automobilů i motocyklů dostávají odstíny z barevného spektra, jež mají k citu pro vizuální hodnotu a emoce stejně daleko jako parní stroj k formuli 1?
Rozume, suď. Srdce s tím však má pramálo společného. O to víc překvapí (a potěší) tvrdošíjnost vydavatelů i všech reklamních tvůrců, kteří i přes jasný vzkaz trhu stále táhnou proti proudu a dávají zelenou veselé a barevné typografii i snímkům. Přál bych si, aby to tak zůstalo, dokud print bude printem!
Schválně si to příště vyzkoušejte na sobě. A pamatujte, že pokud rozhodnete srdcem, a nikoliv rozumem či většinovou společností kvitovaným způsobem, obarvíte ulice měst i parkoviště u nákupních center a uděláte radost nejen marketérům a designérům, ale také šéfredaktorům motoristických periodik. A co je nejdůležitější, hlavně sobě!
Petr Slezák, šéfredaktor časopisu Motocykl