Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Affiliate: platíte jen za prodeje

Při affiliate marketingu platíte svým partnerům provizi z prodejů. Jasně vidíte náklady a výnosy. Zároveň neplatíte za to, že se někde na internetu objeví PR článek bez efektu,ani se neprotočí tisíce zobrazení bannerů naprázdno a nebudete mít ani tisíce návštěvníků z placených odkazů, kteří nakonec nenakoupí. Proto obrat affiliate marketingu v Česku a na Slovensku rostl podle našich čísel loni čtyřikrát rychleji než místní e-commerce. Konkrétně v síti naší firmy v Česku a na Slovensku to bylo v roce 2017 o 68 procent na 1,98 miliardy korun.

E-shop platí provizi

Na jedné straně partnerského marketingu je inzerent ochotný zaplatit řádově procenta provize z prodeje. Výše závisí na tom, jaké marže jsou v oboru typické, jak náročné je zákazníka přivést a jaká je průměrná hodnota objednávek. V segmentu IT a elektra budou provize spíše v řádu nižších jednotek procent, u finančních produktů mohou překročit i 10 procent, u zájezdů, letenek nebo nábytku budou někde mezi těmito hodnotami.

Affiliate je nástroj vhodný spíše pro dlouhodobý on-line marketing. Nehodí se pro rychlé prodejní kampaně, snad s výjimkou cashbackových a kuponových portálů, které mohou hromadně oslovit svoji uživatelskou bázi čítající jen v Česku stovky tisíc členů.

Reklama
MMcite

Na druhou stranu se e-shop nevystavuje riziku, že by investoval čas, úsilí a finance do kanálů, které se následně ukáží jako neefektivní a prodělečné. Například v době vánoční sezony se kvůli aukčnímu systému zdražuje kupovaná návštěvnost. U affiliate ale nejste tlačeni konkurencí do nákupu drahých návštěvníků, jak je typické pro Google, Sklik nebo cenové srovnávače. V affiliate marketingu je cena za objednávku stále stejná. I proto je vhodným nástrojem pro expanzi na zahraniční trhy, například Notino (dříve Parfums.cz) ho úspěšně využívá ve 22 zemích.

Zatímco v zahraničí je affiliate standardní a důležitou součástí on-line marketingového mixu a firmám jako Amazon či Alibaba generuje přes 10 procent příjmů, v Česku bývá neprávem opomíjen třeba ve prospěch PPC, srovnávačů nebo programatické reklamy. Přitom role affiliate marketingu je na internetu nezastupitelná a pro inzerenta jde navíc o nejvýkonnější reklamu měřenou podílem nákladů na obrat. Rezervy u nás mají především středně velké e-shopy, ty největší internetové obchodní domy, například Kasa.cz nebo Mall.cz affiliate úspěšně využívají a generuje jim až kolem 15 procent obratu.

Influenceři, kupóny nebo peníze zpět

Druhou stranu partnerského marketingu tvoří affiliate partneři: influenceři, cenové srovnávače, kuponové a cashbackové portály. Blogeři nebo youtubeři informují o produktu, představí jeho výhody, vysvětlí všechno potřebné a do e-shopu už pak odešlou přesvědčeného zákazníka.

Jinou možností jsou cenové a produktové srovnávače, například Srovname.cz, které umožňují návštěvníkům porovnávat produkty podle jejich parametrů, samozřejmě včetně ceny. Portál není placen za zobrazování nabídky, ale právě provizemi z uskutečněného prodeje.

Partnerem internetových obchodů mohou být i kuponové portály, například VaseKupony.cz. Ty shromažďují informace o cenových akcích prodejců. Primárně slouží k akvizici nových zákazníků, které e-shop neumí hromadně oslovit například pomocí e-mailového newsletteru. Někdy jsou kupony generované jednorázově, některé mohou být určené pro komunitu konkrétního affiliate partnera. Anebo jsou univerzální, a pak se provize přiznává na základě prokliku ze stránek partnera do e-shopu a podle cookies.

Dalším příkladem jsou cashbackové portály, třeba Tipli.cz. Sdružují nákupní komunity lidí, které jejich prostřednictvím dostávají zpět část provize, již přes affiliate reklamu portál inkasuje. Zákazníci tak mají na své nákupy dodatečnou slevu a preferují e-shopy, které jim ji umožňují využít.

Největší podíl na celkovém obratu trhu affiliate marketingu v Česku a na Slovensku mají internetové obchodní domy, které tvoří třetinu obratu, následuje segment produktů pro krásu s 24 procenty, třetím nejúspěšnějším segmetem je móda se 14 procenty. Nejvyšší meziroční nárůst měly loni kategorie produktů pro domácnost a zahradu, a také segment zdraví a wellness.

6 rad pro úspěšný affiliate marketing

1) Nedělejte affiliate sami. Potřebujete specifické zkušenosti a technologii a především vybudovanou síť partnerů
2) Pro různé kategorie nastavte různou provizi podle profitability
3) Odměňujte jinak za objednávku nového a stávajícího zákazníka
4) Nabízejte akce nebo dělejte kampaně pro partnery
5) Nabídněte vše, co jste připravili pro Google nebo srovnávače i v affiliate programu
6) Propagujte svůj affiliate jako způsob spolupráce s influencery

Autor je generálním ředitelem firmy VIVnetworks.com.

Takto funguje affiliate spolupráce s blogery. Vyfotí se s produktem a vloží na svůj web váš odkaz. Pokud na něj čtenář klikne a nakoupí, bloger dostane provizi.
Repro: Acupofstyle.com

Reklama
ČEZ
Reklama
MMcite
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)