1. Firma Cambridge Analytica ovlivňovala světové volby

Londýnská konzultační firma Cambridge Analytica pravděpodobně neoprávněně získala osobní data 50 milionů uživatelů sociální sítě Facebook. Následně pomocí nich sestavila profil amerických voličů a využila je k cílení volební kampaně nynějšího prezidenta Donalda Trumpa. „Využili jsme Facebook ke zpracování milionů uživatelských profilů. S využitím těchto dat jsme potom vyvinuli modely, podle nichž bylo možné zacílit politickou reklamu. To byl základ fungování celé firmy,“ řekl novinářům zaměstnaec firmy Christopher Wylie. Při dalším investigativním pátrání stanice Channel 4, jejíž reportér se vydával za poradce fiktivního politika, který chce vyhrát volby na Srí Lance, manažeři firmy přiznali ovlivňování voleb po celém světě. Mezi příklady takových zemí zmínili i Českou republiku. „Musíte informace vypustit tak, aby si nikdo nemyslel, že je to propaganda,“ říká na záznamu pořízeném skrytou kamerou zástupce firmy Mark Turnbull. „Když totiž poznáte propagandu, říkáte si, kdo ji asi vypustil. Takže musíme být rafinovaní,“ dodal. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg připustil, že sociální síť pochybila. Facebook ještě víc omezí přístup aplikací třetích stran k údajům z profilů. Cambridge Analytica se k nim totiž dostala pomocí aplikace v podobě osobnostního kvízu. Ačkoliv ho vyplnilo jen 300 tisíc osob, až do roku 2016 bylo na Facebooku možné, aby si aplikace stáhla také údaje o přátelích zapojených uživatelů. „Odpovídáme za ochranu vašich dat a pokud to nedokážeme, pak si nezasloužíme vám sloužit,“ prohlásil Zuckerberg. Firmu Cambridge Analytica pak Facebook odříznul od svých datových zdrojů. Kauzu řeší právníci i vrcholní politici.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345