Občas nás osloví zákazník se zájmem o copywriting, ale po obdržení kalkulace se najednou zeptá: „Můžete mi poslat reference?“. Upozorním na odkazy na webu naší agentury, ale dodám, že na klientovi se vystřídalo několik agentur a na výsledných textech se „vyřádil“ i klient. Jak má tedy copywriter sbírat reference, aby zájemci získali reálnou představu?
V první řadě budete kvůli dohodám o mlčenlivosti vůbec řešit, čím se smíte chlubit. Na výběr vám pak zbudou dva webíky nejmenších a neznámých zákazníků. Navíc životnost jednoho webu do dalšího redesignu je asi dva roky, a když se chcete chlubit svým bystrým perem delší dobu, musíte si udělat snímek obrazovky.
Jdete tedy na stránku, ale něco se vám zdá divné. Dojde vám, že si klient s textem pohrál. Tu něco vymazal. Tady něco přidal a navíc s pravopisnými chybami. Když si toho nevšimnete a potenciálního zákazníka na referenci odkážete, buď se vám už neozve, anebo si neodpustí poznámku, jak můžete chtít tolik peněz za takovou zhovadilost.
Další úskalí pro copywritera nastane, když má reference pro zcela jiné typy produktů, než poptává aktuální zájemce. Jakou vypovídací hodnotu bude mít roztomiloučký text o pekařce makronek, když klient řeší hypotéky? Většině poptávajících však tohle zdaleka nedochází, vy tak prostě něco pošlete a zájemce získá pocit zadostiučinění. To, že bude očekávat, že napíšete podobně roztomilé texty i pro jeho fabriku na žací stroje, je věc jiná. Podobně vidím také reference „za agenturu“. Co když autor skvělého textu v agentuře už dávno nepracuje? Také je nad slunce jasné, že na jednorázovku, na které vyděláte tisícovku, svého nejlepšího koně nenasadíte. Je prostě naivní, když si klient myslí, že nad jeho copy bude dumat celý tým kreativců, a přitom cena zůstane nízká.
Myslím, že rozumné řešení je připravit pro zájemce ukázkový text za symbolickou částku pro jeho projekt. Napíšete ukázku přesně na míru novému klientovi, která je aktuální, nepodepsala se na něm cizí tvořivost a napsal ho copywriter, který se klientskému projektu bude také v budoucnu věnovat.
Anna Sálová, jednatelka, Content Wizards