Lámu si hlavu nad otázkou, zda bylo pro Vodafone šťastným rozhodnutím, že podpořil iniciativu Jsme fér, která bojuje za zavedení manželství pro lidi stejného pohlaví. Redakce MAM mě oslovila, abych napsal pár slov, co si o spojení značky s touto iniciativou myslím. Hned v úvodu je „fér“ říci, že to pro mobilního operátora evidentně není stěžejní projekt. Prostě se k němu přihlásili a nijak to neroztrubují do světa. Po zhruba týdnu to zatím nevzbudilo žádný větší spontánní ohlas. Takže je otázkou, zda to vůbec stojí za nějaké rozbory. Ale budiž…
Nejprve pátrám po tom, proč se vlastně Vodafone identifikuje s tématem gay sňatků. Na první dobrou se název iniciativy pěkně rýmuje s jejich aktuálně propagovanými Férovými tarify. My jsme fér, vy jste fér, tak to dejme dohromady… Ať už s klukama nebo holkama. To mi ale připadá příliš povrchní, a tak ještě zaberu a vymáčknu myšlenku, že to vlastně docela dobře pasuje k volnomyšlenkářské identitě firmy. Tak asi proč ne.
Pak je tu ještě otázka, zda se tento krok nemůže obrátit v nežádoucí kontroverzi, která poškodí značku. Jsem přesvědčen, že ne. Předně je to téma okrajové, které pálí nanejvýš část homosexuální komunity a jejich blízké. No, a ač to těsně po vyhrocených prezidentských volbách může znít překvapivě, žijeme v nadprůměrně tolerantní zemi. Koneckonců, z průzkumu společosti Median z roku 2016 vyplynulo, že dvě třetiny lidí uzákonění sňatků osob stejného pohlaví podporují. To téma migrace, to by byla jiná. Tam by se asi sebelepší záměr obrátil v reputační sebevraždu.
Co mně osobně ale nesedí, je explicitně deklarovaná férovost. Konkrétně myslím tarifů. To mi připomíná legendární billboardy politika Stanislava Grosse se sloganem „Myslím to upřímně“. On to má Vodafone tak trochu v DNA, když kdysi vstupoval na trh jako vyzyvatel duopolu zavedených operátorů a sliboval zákazníkům na rozdíl od konkurence „konečně férové podmínky“. Mezitím jsme se ale posunuli v čase, Vodafone se stal součástí vnímaného oligopolu a přes výrazné zlepšení cenové politiky operátorů v posledních letech je v hlavách českých zákazníků pevně usazeno, že jsme „odrbáváni nejdražším voláním v Evropě“. A nejsem si jistý, že hlasitá deklarace férovosti je cestou, jak tuto image změnit. Nespokojení zákazníci a samozřejmě hejtři všech pohlaví dostávají vítanou záminku, jak se do operátora na sociálních sítích opírat, a my ostatní si o tom myslíme své.
Václav Pavelka, managing partner, Native PR