Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Váš marketér asi nepracuje jen pro vás. Další příjem má v Česku víc než půlka z nich

Práce „bokem“ se týká více než poloviny pracovníků v on-line a e-commerce. Vyplývá to z výzkumu personálněporadenské agentury Online People, kterého se v loňském roce zúčastnilo na 700 respondentů z on-line marketingu a e-commerce. „Nejčastěji si přivydělávají copywriteři a PPC specialisté,“ konkretizuje Agáta Hrdličková, specialistka náboru Online People. K „bokovce“ se přiznalo 68 procent copywriterů a 62 procent PPC specialistů. Externí přivýdělek mají i někteří specialisté, kteří jsou vázaní na fyzickou přítomnost v týmu, například specialisté na brand či PR, ale je jich výrazně méně: práci navíc uvedlo 45 procent z nich. V agenturách si přivydělává bokem šest z deseti pracovníků, v e-shopech se k dalším zakázkám po pracovní době přiznalo 55 procent marketérů.

Nejdřív na chvíli, pak napořád

Práce pro více subjektů je typická u respondentů spolupracujících na IČO, konkrétně 77 procent. „U lidí pracujících na hlavní pracovní poměr je to 45 procent,“ podotýká Mariana Grušová z Online People. Podle specialistek úvodní přivýdělek postupně končí přechodem na volnou nohu. Tento krok podle výzkumu aktuálně zvažuje skoro polovina pracovníků, kteří momentálně už nějaký vedlejší příjem mají.

Práce bokem je výrazně častěji zastoupena u lidí, kteří se intenzivně věnují sebevzdělávání, oproti těm, kteří své vzdělávání nechávají v rukou zaměstnavatele. Investice z vlastní kapsy pracovníky spíše motivují k tomu, aby získané znalosti vyzkoušeli i v praxi, když k tomu nemají prostor v rámci hlavního pracovního poměru. „Rozumní zaměstnavatelé dokážou využít zájem pracovníků o úkoly, které třeba dosud nesouvisely s jejich pracovní náplní, ve prospěch pracovníka i samotné společnosti,“ hodnotí Grušová.

Reklama
MMcite

Co má firma dělat, aby ji neopouštěli schopní zaměstnanci? „Místo stravenek nabízejte možnost lépe koordinovat svůj pracovní a osobní život,“ doporučuje Agáta Hrdličková. Také radí domluvit si s pracovníkem měřitelné cíle, po jejichž dosažení získá konkrétní finanční bonus.

Výsledky potvrzují vzestup fenoménu „gig economy“, zakázkové ekonomiky, která podporuje alternativní pracovní úvazky na projektové bázi, často pro globální trh.

Předpoklady pro práci nad rámec úvazku

1) Možnost práce odkudkoliv, snazší práce v týmu na dálku díky nástrojům jako Slack nebo Trello

2) Dostupnost nových znalostí a dovedností díky kurzům, videotutoriálům

3) Jiný přístup k práci mladší generace: mladí nechtějí trávit veškerý čas v jednom zaměstnání. Raději zkoušejí cesty, kde vidí okamžité výsledky.

Nejvíc musí v Česku mezi zakázkami přepínat textaři a PPC specialisté.
Foto: Shutterstock

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu