Aktivace a zapojení fanoušků na stadionech i mimo utkání ve sportovním prostředí čím dál více rezonuje. Širokou nabídku možných cest do budoucna představil na konci listopadu World Virtual & Augmented Reality Sports Innovation Summit v San Franciscu a lednový veletrh se spotřební elektronikou CES 2018 v Las Vegas. Není to ale záležitost pouze Ameriky. Zajímavé technologické projekty se nacházejí i u nás.Ať už jde o sportovní kluby, značky sportovního oblečení a doplňky nebo technologické start-upy, ze všech stran zaznívá, že klíčem k úspěchu je využití technologií, především virtuální (VR) a rozšířené reality (AR).
První vlaštovka Bayern
I když je pro sportovce produkování vlastního obsahu na sociální sítě a do médií denním chlebem, nároky fanoušků se posouvají stejně neúprosně jako sportovní výkony. Firmy i kluby tak hledají nové cesty, jak udržet publikum aktivní a „zapojené“. Inovátorem je v této oblasti Severní Amerika, kde se mezi tradiční kostky, roztleskávačky a světelné show, probojovaly i nové formáty stojící na platformách VR, AR a 360 stupňových videích. Sport je tam především showbyznysem, kluby mají spočítané výnosy na každého návštěvníka stadionu, a neřeší, zda je nové prostředí virtuální reality příležitostí, nebo hrozbou. Vidí v ní možnost, jak především u sportů, jimž stárne cílová skupina (například tenis) nebo klesá návštěvnost, daný sport zatraktivnit nebo zpřístupnit.
V rámci Evropy byl prvním odvážlivcem fotbalový Bayern Mnichov. Ten svým fanouškům představil mobilní aplikaci s využitím rozšířené reality, ve které si mohou fanoušci „pohrát“ s hvězdami svého týmu. Díky pár klikům na mobilním telefonu si uživatelé pořídí vtipné selfie s oblíbenou hvězdou nebo mohou fotbalistu zasadit do prostředí, kde se zrovna fanoušek nachází. Uvedení novinky s augmentovanou realitou využil klub pro aktivaci fanoušků, které vyzval k postování snímků s hashtagem #fcbayARn na Instagramu. Zatím se objevilo 57 příspěvků. Klub pak nejkreativnější fotografie umístil na svůj web. Nová technologie slouží i jako další prodejní platforma. V případě Bayernu se jednalo například o dresy hráčů, které si fandové mohli rovnou přes aplikaci objednat.
Češi to také zvládnou
V Česku se na využití augmentované a virtuální reality zaměřuje například agentura Brainz VR. Na poslední kvartál roku 2017 připravila pro pivní značku Budweiser Budvar speciální kampaň s využitím 360stupňových videí na podporu řidiče Aleše Lopraise a jeho účasti na Rallye Dakar 2018.
Aktivace fanoušků probíhala formou soutěže v tipování časovek několika okruhů. Aby byl obsah atraktivnější, připravila agentura pro fanoušky právě videa, která je dostala přímo do kabiny vozu a ti tak mohli okusit na vlastní kůži divokou jízdu. Kampaň byla nejsilnějším komunikačním tématem na facebookovém profilu Budvaru. Za dva měsíce získala na této sociální síti dosah 302 tisíc uživatelů a zaznamenala na dva miliony zobrazení. Celkově za ni nasbíral Budvar 13 tisíc lajků a videoobsah vygeneroval přes 275 tisíc zhlédnutí.
Nejdřív hokejisté, pak fanoušci
Nejnovějším počinem stejné agentury je v českém prostředí kampaň agentury CzechTourism určená pro návštěvníky Českého olympijského domu na zimní olympiádě v korejském Pchjongčchangu. Tady mohou zájemci prostřednictvím virtuální projížďky na saních prožít stoletou historii republiky. Návštěvníci usednou na restaurované dobové sáně, nasadí si VR headset a ocitnou se v pracovně Tomáše Garrigua Masaryka, odkud vyjedou na projížďku historií. Po cestě spatří všechny zásadní milníky historie, a to nejen ty politické, ale i sportovní.
Svoji světovou premiéru měla na lednovém veletrhu CES v Las Vegas i česká technologická společnost Sense Arena se svým tréninkovým programem ve virtuální realitě určeným pro profesionální sportovce. Pilotní projekt vyvinuli pro hokejisty, v Česku v něm trénují například mladí hokejisté z Bílých tygrů Liberec. Podle zástupců společnosti ale bude možné produkt aplikovat v zjednodušené verzi také při aktivaci fanoušků během hokejových zápasů.
Autorka je managing partnerkou agentury Slash Public Relations.
Liberečtí hokejisté trénují ve virtuální realitě. V budoucnu bude možné software využít i pro aktivaci sportovních fanoušků.
Zdroj: Sense Arena
Díky virtuální realitě se mohou diváci v Českém olympijském domě v Koreji „projet“ českou historií.
Zdroj: Brainz VR