Půl miliardy dolarů by se mělo v roce 2020 protočit v reklamě spojené s podcasty – pravidelnými zvukovými pořady na určité téma, které je možné poslouchat kdykoliv a kdekoliv. Jejich obliba každým rokem stoupá. Ve Spojených státech je už někdy slyšelo 40 procent Američanů a 67 milionů jich uvádí, že je poslouchá minimálně jednou měsíčně. 42 milionů Američanů si podcasty pustí přinejmenším jednou týdně.
Z obchodního hlediska je však tento mediální formát stále na počátku, zvlášť ve srovnání se 17 miliardami dolarů utracenými loni za rozhlasovou reklamu. Natočit kvalitní podcast s sebou také nese určité náklady, není se proto čemu divit, že za nejoblíbenějšími pořady stojí celé týmy lidí a štědré rozpočty.
Pokud vás zajímá, jak zní vrchol podcastové tvorby, doporučuji poslechnout si třeba pořady z produkce amerického National Public Radio. To vyprodukuje zhruba osm z deseti nejposlouchanějších podcastů ve Státech. Pro podcasty je typický delší formát, většina z nich má délku od 30 do 60 minut. Výjimkou nejsou ani několikahodinová díla.
Stopáž odpovídá způsobu konzumace podcastů. Lide´ při poslechu často cestují, sportují nebo vaří, takže je pro ně delší formát mnohdy pohodlnější. Oproti čtení psaného textu nebo sledování televize se nemusí tolik soustředit. Díky hlasu je mnohem snazší předat emoce a navázat hlubší vztah s posluchačem.
U nás hlavně Český rozhlas
Unikátnost podcastů nespočívá v absolutních počtech přehrání, ale v hloubce interakce. Data za americký trh uvádějí, že celých 77 procent příjemců je ve věku mezi 18 a 55 lety. Průměrný uživatel vyslechne pět hodin vysílání týdně a 86 procent lidí vydrží poslouchat většinu stopáže nebo si dokonce pořad doposlechne až do konce. Všechna uvedená čísla pocházejí z průzkumu agentury Edison Research.
Největším producentem podcastů u nás je už dlouhé roky Český rozhlas, který formou automatických odběrů nabízí podcasty vygenerované z většiny svých pořadů napříč stanicemi (přehled najdete na jeho speciálním webu podcasty.rozhlas.cz).
Populární je také platforma Deep Talks od Petra Ludwiga (www.petrludwig.com). Z firemních pořadů jsou zajímavé každoměsíční rozhovory s mladými osobnostmi na portále českého Redbullu (www.redbull.cz) nebo projekt Pomáháme dobrým myšlenkám, který produkuje Česká spořitelna a věnuje se podnikání a start-upům. Najdete ho třeba v iTunes od Applu. S různými formáty experimentuje i byznysový měsíčník Forbes, audioverzi mají také články z týdeníku Respekt.
Autor je školitel ve společnosti Sherpas.
Podle některých odhadů existuje na celém světě už přes půl milionu aktivních podcastů.
Foto: Thinkstock