Pro lidi je velmi těžké se udržet v obraze o technologických novinkách. A pro firmy je to ještě těžší,“ poznamenal Milan Formánek, digitální manažer značky Red Bull, na konferenci Marketing with Love. Mluvil o sobě a svých názorech, strategií jeho firmy je veřejně neprezentovat marketingové aktivity.
Formánek na akci vysvětlil, jak klasické marketingové pojmy dostávají nový význam. Například zkratka ROI, která dnes znamená návratnost investic, by se podle Milana Formánka mohla transformovat do pojmu Risk of Inactivity, neboli riziko nicnedělání. „Měli bychom si spočítat, kolik nás bude stát, když budeme pozadu,“ prohlásil.
Podle jeho názoru se ve firmách dělají plány na rok dopředu a často tedy nemají prostor reagovat na aktuální situaci. Doporučuje se inspirovat start-upy a jejich agilním přístupem. „Nevymýšlejte půl roku něco, co nakonec nebude fungovat,“ varuje.
Také radí připravovat edukativní obsah. „Je důležité, aby lidé, kteří konzumují váš obsah, získali i něco pro sebe,“ říká. Doporučuje psát třeba o inspirativních lidech a zajímavostech. „Čas strávený konzumací vašeho obsahu pomůže zkrátit čas věnovaný konzumaci negativních zpráv a fake news,“ míní.
Každá firma si může najít svoje CSR
Dnes jsme podle Formánka v době, kdy je pro značky důležitý CSR přesah. Jako dobrý příklad uvedl značku elektrospotřebičů Whirpool. Ta mezi lety 2016 a 2017 dodala do 58 amerických škol svoje pračky, protože některé chudší děti neměly žádné čisté oblečení a zmeškaly vyučování. Během projektu se opravdu zvýšila u dětí ze sociálně slabších rodin docházka. „Každá značka si může najít podobný projekt,“ uzavřel.
Firma Red Bull vznikla v roce 1987 a její marketing je celou dobou existence založený na podpoře zajímavých osobností ve sportu a kultuře a na malé komunity. Postupem času se firma stala nezávislou na „mainstreamových médiích“, protože si vytvořila média vlastní.
K zajímavému paradoxu dochází třeba u soutěže Red Bull Air Race, kterou vysílá Česká televize. Tradiční médium vlastně platí soukromé společnosti za to, že může přenášet její obsah.
Charitativní konference Marketing with Love s podtitulem „Jak dělat marketing, když PPC nestačí“ si dala za cíl přispět organizaci Elpida, která pomáhá seniorům. Nakonec se pro ni vybralo přes sto tisíc korun. Za přípravou stojí tři on-line marketéři: Radek Doležal, Ondřej Chvojka a Vojtěch Váňa.
Značka Red Bull podporuje skateboardistu Maxima Habance a spolu s ním pak vytváří obsah.
Repro: Facebook Maxima Hrabance