Reklama
Megaboard

Lukáš Němčík: On-line prodej potravin? Ten plošně zavádět nebudeme, je to jen doplněk

Je pravda, že dnešní zákazníci hledí hodně na kvalitu. Ale neplatí to plošně u všech kategorií. Týká se to hlavně čerstvého zboží, jako jsou mléčné výrobky, uzeniny nebo pečivo,“ říká Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje skupiny Coop.

Vloni jste v některých prodejnách zavedli samoobslužné pokladny. Nebyl ve vašem případě důvodem hlavně nedostatek zaměstnanců, spíš než to, že by to vaši zákazníci chtěli?

Samoobslužné pokladny se objevily v supermarketech Terno a částečně v prodejnách Trefa, které jsou menšího formátu. Plánovalo se to delší dobu a zavedení opravdu urychlil nedostatek personálu. Plošně nám chybí skoro 20 procent zaměstnanců. Letos samoobslužné pokladny ve vybraných větších prodejnách doplníme ještě přenosnými skenery. Báli jsme se, jak samoobslužné pokladny zákazníci přijmou, ale dopadlo to dobře. Personál reálně chybí, takže kvůli zavedení těchto pokladen nikoho nepropouštíme. Stávající pokladní se díky tomu mohou věnovat jiné práci, třeba doplňování zboží. Je ale otázka, jak na to budou reagovat lidé na venkově, když to k nim jednou dorazí. Víc si tam potrpí na živou obsluhu. Je fakt, že zákazníci mají rádi personál i ve velkých prodejnách, ale třeba za obslužným pultem, nemusí být nutně na pokladně.

Jakou roli hrají regionální výrobky na venkově a jakou ve větších městech?

Lidé na venkově lokální výrobce znají a jsou zvyklí nakupovat jejich produkty. Oceňují, že zboží neputovalo dlouhou cestu. Zákazníci ve městě regionální výrobky berou jako určitou hodnotu, která je pro ně atraktivní. Může totiž jít o regionální výrobek z Plzně, který se prodává v Ostravě. Je ale označen značkou Regionální potravina. Naší úlohou je ovšem propagovat hlavně regionální výrobce, kteří jsou co nejblíže konečnému místu prodeje.

Váš členský Konzum v Ústí nad Orlicí už v roce 2011 vyřadil vejce z klecových chovů úplně z nabídky. Nechystá se celý Coop na něco takového?

To je v gesci jednotlivých družstev a každé má etickou politiku nastavenou trochu jinak. Každý region je specifický. Vím sice, že o tom uvažuje víc družstev, plošně to ale nyní nechystáme. Obecně se poptávka po kvalitních a etických produktech sice zvyšuje, ale ne tolik, aby zákazníci třeba ve středně velkých městech výrazně kupovali dejme tomu fairtradové výrobky. Poptávka určitě nestoupá o desítky procent ročně.

Jak jste na tom s on-line prodejem? A půjde podle vás vyřešit časem i v menších obcích?

Máme ho v různých formách ve třech družstvech. Nejlépe se nám osvědčil Coop Box, který se nachází v Ústí nad Orlicí a v Lanškrouně. Jedná se o nákup způsobem click-and-collect. Zboží objednáte on-line a vyzvednete si ho v boxu, kde obsluhuje živý zaměstnanec. On-line prodej ale plošně zavádět hned tak nebudeme. Z kontaktů s Coopem v zahraničí nám vychází, že je tento způsob prodeje dobré sledovat, testovat, ale je to pořád jenom doplněk.

Ale on-line nakupování roste docela rychle.

Právě v potravinách to není tak markantní. Hlavní problém je jejich dopravování. Musíte řešit uskladnění zboží, jako je zmrzlina nebo čokoláda, což může být v létě problém. On-line potraviny se týkají většinou jen určité spádové oblasti ve městech. Dojíždět 40 kilometrů k panu Novákovi s nákupem za sto padesát korun se nevyplatí. Myslím, že to půjde spíš směrem ke klíčovým uzlům, kde si zboží objednané on-line sami vyzvednete.

Co byste si z marketingu, tak jak ho dělá Coop ve Švýcarsku nebo Skandinávii, vzal do Coopu v Česku?

Bylo by toho víc. Sice bych neřekl, že tam používají v marketingu něco, co my vůbec neznáme, ale líbí se mi třeba přístup kolegů v Itálii. Ti hodně propagují hodnoty Coopu a privátních značek. Mají speciální kamenné prodejny, kde koupíte pouze prémiovou řadu Fior Fiore. Nabízejí pod privátní značkou opravdové delikatesy, jako je olej z Toskánska nebo šunka z Parmy. Cílem je spojit tuto kvalitu se značkou Coop. Dát vědět, že právě Coop pro zákazníky vybral tu nejvyšší kvalitu.

Lukáš Němčík, ředitel marketingu a rozvoje skupiny Coop

Studoval na Univerzitě Karlově v Praze a na Univerzitě George Washingtona v USA. Ve skupině Coop – Svazu českých a moravských spotřebních družstev – se pohybuje přes šest let. Zodpovídá za komunikaci značky a má na starosti i rozvoj služeb a mezinárodní spolupráci s jinými systémy spotřebních družstev Coop.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále