Svátek svatého Valentýna si obchodníci oblíbili. Třeba s Vánoci se prodeje srovnat ani zdaleka nedají, přesto je zájem zákazníků očividný. „Nákupní období dárků na Valentýna je mnohem kratší a trvá maximálně dva týdny předem. Vrchol bývá přímo v týdnu svátku. Ve srovnání s Vánoci se opravdu týká pouze několika kategorií,“ říká Adéla Berková, PR manažerka z Heureka.cz. Rovněž na e-shopu Mall.cz běží valentýnská kampaň jen dva týdny, a to od 30. ledna přesně do 14. února. „Valentýnská kampaň bývá každý rok úspěšná. Nevyčleňujeme pro ni speciální valentýnské zboží, ale spíše se potvrzuje poptávka po sortimentu, který je pro tento svátek typický,“ říká Jan Řezáč, tiskový mluvčí Mall.cz.
Obchodní řetězec Globus plánuje stejně jako vloni prodat téměř pět tisíc šlehačkových i ovocných dortů a také dvacet pět tisíc speciálních šlehačkových pohárů Valentýn. „Oproti běžným prodejům odhadujeme celkový nárůst cukrářských výrobků o 30 procent,“ očekává mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Podle průzkumové agentury Nielsen spotřeba čokoládových dezertů sice v únoru naroste oproti lednu o 40 až 50 procent, ale leden je pro tuto kategorii jedním z nejslabších měsíců roku. Prodeje před Vánoci jsou mnohem vyšší, v listopadu je spotřeba dezertů přibližně o 30 až 50 procent vyšší než v únoru a v prosinci i více než o 100 procent.
Lechtivé zboží na vzestupu
Zájem o Valentýna potvrzuje i mluvčí portálu Slevomat Tomáš Holý. „My už máme první nabídky venku déle než týden. Buď jde o drobnosti jako čokolády, valentýnské čaje, nebo popřípadě o valentýnské pobyty v tuzemsku, zájezd do Benátek či do Verony nebo také párové masáže,“ vypočítává Holý.
Podle Berkové se na internetu před Valentýnem prodávají kondomy nejvíc z celého roku. A v posledních letech roste zájem i o další věci. „V kurzu jsou kromě erotických pomůcek i žertovné erotické předměty a hry.“ Klasickými dárky zakoupenými přes srovnávač Heureka zůstávají šperky, náramky, prsteny, parfémy nebo spodní prádlo.