Za důkaz toho, že maloobchod prochází digitální transformací, může posloužit společnost Unilever. Když už i tento tradiční koncern ve 130 pilotních studiích testuje nejnovější trendy, tak je jasné, že se něco děje. Velký potenciál má prý on-line hlasové vyhledávání nebo rozpoznávání zákazníků podle tváře. Zároveň ale podle Unileveru marketéři nemají naivně podléhat každé novince, která se teď objevuje.
Zjistí i vaše duševní rozpoložení
Zásadní vliv na budoucnost maloobchodu představují digitální technologie v různých podobách. „Určitě přibude plně automatizovaných procesů, analyzovat budeme každý pohyb zákazníka na síti i v obchodě a řadu dalších činností, které generují data. Zřejmě se nevyhneme ani značné robotizaci,“ předpovídá Nikola Pleska, produktový manažer softwaru Microsoft Dynamics.
Personalizovaný zážitek a vhled do potřeb zákazníků má nabídnout ukázkový koncept obchodu budoucnosti. Ten pro konferenci DOTS 2017 připravila právě společnost Microsoft ve spolupráci s firmou Adastra. „Obchod rozpozná pohlaví, věk a emoce návštěvníka, osobně ho přivítá, připraví mu nabídku na míru a zohlední jeho okamžité potřeby. I fronty jsou automaticky řízené, aby zákazníci nemuseli čekat,“ vypočítává Pleska, co všechno má testovaná prodejna umožnit. Nyní vzniká pokročilejší verze, která se v dubnu představí na konferenci DOTS 2018.
Obchodní centra bez střech
Realitněporadenská společnost CBRE vydala studii o tom, jak bude vypadat retail v roce 2030. V úvahu přitom vzala změny v životním stylu lidí, městském prostředí nebo logistice. Z kamenných obchodů se podle ní stanou showroomy a místa, kde se bude posilovat věrnost ke značce.
CBRE předpovídá nárůst popularity obchodních center pod otevřeným nebem. To nabídne nové možnosti, jak využít veřejný prostor nejen k nákupům, ale také k setkávání lidí. Hranice mezi nakupováním a zábavou se bude smazávat. Součástí obchodních center budou stále více kina, bowlingová centra nebo místa pro veřejné bruslení.
Změní se i věrnostní programy obchodníků. Ondřej Laně, asset services retail director společnosti CBRE, vysvětluje, že věrnostní programy budou kromě klasických slev nabízet i poukázky na různé volnočasové aktivity. „Na rozdíl od současných věrnostních programů však nabídnou mnohem personalizovanější obsah, který bude přesně cílit na potřeby jednotlivých zákazníků.“
Vývoj směřuje k takzvanému bezešvému retailu, kdy zákazník plynule přechází mezi jednotlivými prodejními kanály. „Už nyní dochází k propojování jednotlivých prodejních i komunikačních kanálů tak, aby zákazník mohl volně proplouvat, aniž by – pokud nechce – ztratil svou transakční historii,“ vysvětluje Pleska.
Jdi za robotem
List Washington Post zveřejnil několik trendů, které změní způsob, jakým nakupujeme. Prvním z nich jsou digitální cenovky, které se ovládají počítačově na dálku. „Díky tomu můžete aktualizovat dvacet tisíc cenovek za minutu nebo dvě,“ řekl pro zmíněný americký deník Kevin Fessenden, manažer pro výzkum a vývoj z maloobchodní sítě Kroger, která tuto inovaci už využívá.
Další novinkou jsou roboti, kteří na prodejní ploše jezdí kolem regálů a zjišťují v nich vyprodaná místa. Poté upozorní personál, kde přesně je potřeba chybějící zboží doplnit. „Snažíme se, aby tyhle věci působily přátelsky a jako součást prodejny. Nechceme, aby na to zákazníci koukali a říkali si: Jé, támhle stojí robot!“ říká Marco Mascorro, zakladatel firmy Fellow Robots. Právě ta pro maloobchod vyvíjí samořiditelné roboty, které kromě kontroly vyprodanosti také pomáhají zákazníkům s orientací v prodejně.
Mezi trendy, které Washington Post zmiňuje, patří i speciální 3D skener nohou, který vyvinula švédská firma Volumental. Přístroj vybavený umělou inteligencí vytvoří detailní trojrozměrný model nohy. Data pak personál využije k doporučení těch správných bot zákazníkovi. Zařízení se už reálně využívá téměř v tisícovce obchodů s obuví po celém světě.
3D skener od firmy Volumental údaje o nohách jednak využije k výběru těch správných bot a jednak informace zašle zákazníkovi e-mailem.
Foto: Volumental