Marketéři všech e-shopů vědí, že Vánoce tvoří zásadní část jejich tržeb, a tak se snaží na zákazníky útočit všemi způsoby. Bohužel v oblasti e-mailů to stále znamená zásadní chyby – od nedodržování best practices až po porušování zákona.
Bohužel dlouhodobě platí, že před Vánocemi marketéři opouštějí strategie, kterých se drželi po celý rok, a vrhají se na bohapusté bombardování příjemců nabídkami. Masivně roste spam, který pro tyto firmy rozesílají pochybné společnosti, obvykle sídlící v daňových rájích.
Firmy, které celý rok investují nemalé úsilí do e-mailového marketingu, budování databáze příjemců, získávání souhlasů a zlepšování reputace, pak před Vánocemi toto všechno opouštějí a svou reputaci během pár dní zcela zničí.
Před Vánocemi se začnou pravidelně objevovat kampaně společností, které měly celý rok čistý štít. To je jasným důkazem, že přestaly používat očištěné databáze příjemců, ale naopak využívají všechny adresy, které mají k dispozici – nehledě na to, jak starý ten který kontakt je nebo jestli k němu může byť teoreticky existovat souhlas.
Když se ptáme marketérů, co stojí za jejich jednáním, obvyklá odpověď je, že před Vánocemi přece příjemci mají větší zájem o nabídky. Tato úvaha má však zásadní trhlinu. Příjemci v tomto období sice s větším zájmem studují zasílaná sdělení v očekávání akčních nabídek, ale také jich dostávají nespočetně více, což vede k přesycení a naštvání příjemců. To se pak paradoxně nejvíc projeví právě na cílové skupině zákazníků se slabším vztahem ke značce, kterou se snaží marketéři před Vánocemi získat na svou stranu, neboť se jedná o největší skupinu příjemců. Ta je naopak velice citlivá na frekvenci a časté zprávy považuje za obtěžující a dochází k nárůstu odhlášení, roste počet stížností na spam a kompletně se vytrácí engagement.
Co by tedy mělo být předsevzetím marketérů do roku 2018? Za dveřmi je GDPR, které donutí společnosti udělat opravdové čistky v seznamech příjemců, ale relevantní časování kampaní a relevantní obsah zůstává na marketérech. Je potřeba zapomenout na předvánoční plošné nálety a začít brát v potaz zájmy příjemců. A brát je jako partnery, ne jako oběti, ze kterých se dají vymámit peníze.
Jakub Olexa, jednatel, Mailkit