Proti fake news bojují i české firmy. Vývojáři z Ackee uspořádali soutěž o nejlepší nápad

Proti fake news se rozhodla bojovat i technologická společnost Ackee, která ve spolupráci s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky a nadací Open Society Fund uspořádala hackathon s názvem FakeHacks. Jednalo se 24hodinovou akci, při níž programátoři spolu s datovými analytiky, designéry a žurnalisty pracovali v týmech na vývoji aplikací, které by pomohly v boji s dezinformacemi.

„Fenomén fake news a dezinformací představuje ohrožení demokracie a západní společnosti. Proto jsme se jako ajťáci rozhodli uspořádat akci pro naši komunitu,“ vysvětlil Martin Půlpitel, ředitel společnosti Ackee.

Vyhrálo rozšíření do Chromu

Do akce se zapojilo 14 týmů a každý přišel s vlastním nápadem, jak proti nepravdivým informacím bojovat. Jako nejlepší nápad porota ohodnotila projekt MindBrella.

Jde o plug-in neboli doplněk do prohlížeče Google Chrome, který vyhodnocuje důvěryhodnost facebookových skupin a stránek podle množství sdílení z dezinformačních webů. Za tímto nápadem stojí vývojáři Martin Vastl, Jakub Bareš a designér John Roose.

„Budeme aplikaci postupně zdokonalovat a pokusíme se ji zpopularizovat na Facebooku,“ řekl jeden z autorů řešení, nezávislý designér John Roose. MindBrella je podle něj neziskový projekt a bude záležet jen na uživatelích, jestli ho přijmou.

Mezi další oceněné projekty patří třeba nástroj Source Check. Ten zjednodušuje přístup k informacím o zpravodajských portálech. Umožňuje například rychle zjistit vlastníka portálu, mediální skupinu, přítomnost portálu na seznamu dezinformačních webů nebo převažující témata na webu.

Aby se celá iniciativa FakeHacks ještě víc zpopularizovala, firma Ackee spustila i hlasování pro veřejnost. „Díky hlasovacímu systému iniciativy Prezident 21 se všichni mohou dozvědět o 14 projektech, které na hackathonu vznikly, a dát hlas těm nápadům, které se jim líbí,“ uzavírá Petra Knýblová, projektová manažerka vývojářské společnosti Ackee.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345