Pro vyhrazená léčiva chodíme i do drogerie

Pouze 14 procent internetové populace deklaruje znalost pojmu „vyhrazená léčiva“ (léky, které je možné používat bez odborné konzultace, třeba na mírnou bolest, a které je možné zakoupit i jinde než v lékarně). Pokud je mají ale definovat, více než třetina z nich to nedokáže. Nejčastěji se mylně domnívají, že vyhrazená léčiva jsou léky na předpis. Skutečný význam pojmu zná jen devět procent dotázaných, častěji lidé z malých obcí do pěti tisíc obyvatel.

Po objasnění, co vyhrazená léčiva znamenají, 71 procent respondentů uvádí, že si je alespoň občas kupuje. Nejčastěji si pro ně chodí do lékárny, přičemž třetina dotázaných výhradně a třetina i mimo lékárnu – typicky do supermarketu nebo do drogerie (v obou případech cca čtvrtina). Nákupy na čerpací stanici, přes internet nebo ve specializovaných obchodech na zdravou výživu jsou spíše výjimky. Alternativní nákup mimo lékárnu častěji využívají lidé s maturitou.

Téměř třetina (29 procent) dotázaných vyhrazené léky nenakupuje vůbec, častěji jsou to muži a lidé s nižším stupněm vzdělání. Hlavním důvodem je nedůvěra ke kvalitě takto zakoupených léků (tu častěji vyjadřují lidé s nižším vzděláním a z obcí s 5-19 tisíci obyvatel), mnoho z nich ale o této možnosti dosud neví (zejména lidé s vysokoškolským vzděláním). Lidé starší 45 let častěji za překážku považují skutečnost, že nemohou přípravek konzultovat s lékárníkem.

Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Více informací na www.ceskynarodnipanel.cz.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
MAM Souboj spotů červen
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
MAM Souboj spotů červen
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345