V kategorii B2E, tedy mezi časopisy a novinami určenými zaměstnancům, v minulém ročníku Zlatého středníku zvítězil časopis Echo poradenské společnosti KPMG.
Jeho úspěch není překvapením, také v předcházejícím roce si vedl skvěle (dostal stříbro v kategorii interních médií). Porotci se shodli na tom, že tento časopis může sloužit jako vzor směru, kterým by se ostatní firemní publikace měly ubírat.
„Jazyk Echa je nápaditý, jeho obsah je interaktivní a odlehčený. Důležité je, že čtenář si při jeho četbě může odpočinout a není krmen zbytečným nášupem marketingu a těžkých byznysových informací,“ vysvětluje Vadim Petrov, předseda poroty pro kategorii B2E, a v kulinářském duchu dodává: „Kvalitní suroviny a správnou přípravu doplňuje příjemné servírování s hravou, sjednocenou a vzájemně provázanou grafikou.“
Představte víc zaměstnanců
Co by mohl podle porotců vítěz kategorie doplnit, aby byl ještě lepší? Radí mu rozšířit rubriku o zaměstnancích samotných, protože to bývá jeden z důvodů, proč interní magazín vůbec otevřou. Odvážné by také bylo přinášet novinky od konkurence, třeba jako inspiraci a ukázku, kam se segment posunuje.
Magazínu by také slušela ještě o chlup lepší péče při ladění pozadí s barvou textu, protože některé kombinace barev tu a tam mohou snižovat celkovou přehlednost.
A jak porota celkově shrnula stav segmentu interních publikací? Časopisecký formát výrazně početně vede nad novinovým pojetím formátu i tisku. Podoba magazínů se tříbí, mnohé mohou směle konkurovat médiím pro zákazníky (B2C).
Stále je ovšem patrný citelný rozdíl v investicích do zaměstnaneckých médií a do těch, která směřují ven z firmy. Příležitostí pro komunikační a marketingová oddělení je tedy propojit alokaci rozpočtu na interní média s cíli organizací v oblasti personalistiky.
Ať rozpočet nepřebíjí koncepci
S tím souvisí ještě zásadnější slabina mnohých firemních publikací, a to jejich nejasná koncepce. Respektive, tvorba časopisu pro zaměstnance se evidentně často řídí více (nezřídka nedostatečným) rozpočtem než koncepcí samou.
„U mnoha zaměstnaneckých médií to na první i druhý pohled vypadá, že firma se rozhodla vydávat časopis, ale neví proč a koncepci dohání až v průběhu vydávání. To se týká zejména lokálních firem, přičemž chybějící koncepce se odráží v jisté živelnosti a ve zjevném tápání,“ uzavírá za porotu její předseda Vadim Petrov.
Zlatá pravidla pro výrobu časopisu pro zaměstnance
- Bez jasné koncepce to bude jen tápání – od celkové koncepce přes texty a grafickou podobu.
- Šetřit na komunikaci se zaměstnanci se nikomu nevyplatí, ale ve spoustě organizací stále věří v opak. Obsah musí čtenáře zaujmout, přinášet mu užitečné a zajímavé informace o firmě, o nich samých a třeba i o konkurenci.
- Centrální téma vydání je potřeba udržet a doplnit k němu kontext, aby se čtenáři zorientovali.
- Mluvit k zaměstnancům je potřeba lehce, srozumitelně a nápaditě aneb s „korporátštinou“ s mírou a jazyk používat čtivý a uvolněný.
- Grafika je základ: poměr textu a vizuálních vjemů, kompozice každé ze stránek, stránek vedle sebe a celková jednotná podoba jsou zásadní.
- Tištěná média je potřeba vnímat ve vazbě na další komunikační formáty (od nástěnek přes intranet po setkání vedení se zaměstnanci).