Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Erika Luzsicza: Tvůrci i distributoři by měli společně vysvětlovat, že obsah stojí peníze

Silnější spolupráci mezi tematickými stanicemi a operátory při zlepšování ochoty Čechů platit za televizní obsah by ráda na trhu viděla majitelka mediální společnosti Axocom Erika Luzsicza. „Celému trhu by prospělo, kdyby velké komerční subjekty časem přesunuly část portfolia do placené nabídky. Po troškách tam stejně dospějeme, ale byl by to dobrý akcelerátor,“ říká.

Čechům se moc nechce platit za obsah. Jak s tím operátoři a tvůrci pracují?

Edukace lidí, aby si rozšířili obzory a byli ochotni pojmout desítky televizních kanálů, není jednoduchý úkol. Češi nejsou historicky zvyklí za obsah platit. Měli bychom se vrátit o krok zpět a vysvětlit jim, že stojí peníze, spíše než abychom se soustředili na to, jak jim ho prodávat. Kdyby bylo v ideálním světě možné, aby tvůrce obsahu a jeho distributor společně komunikovali elementy celého procesu, tak by byl dopad na ochotu platit nejefektivnější. Každý z nich totiž zná svého koncového uživatele z jiného úhlu pohledu. Když spojíte jejich znalosti o tom, jak nejlépe člověka oslovit, kolik za to chci peněz a za jakých podmínek, tak by člověk dostal všechny informace najednou, mnohem lépe by to chápal a domácnost by si ten výdaj obhájila.

Reklama
ČEZ

Daří se operátorům při velkém množství stanic marketingově komunikovat všechny změny?

Nejde při přidání každého kanálu dělat celoplošnou reklamní kampaň. Myslím si, že to funguje nejlépe, jak je to možné. Kanály průběžně komunikují operátorům veškeré novinky a zajímavosti. Obě strany pracují s webem, Facebookem, pořád ještě s direct mailem i s call centry. Mám za to, že stále experimentují při hledání nejlepšího způsobu, jak na kanály průběžně upozorňovat.

Často mluvíte o tom, že na českém televizním trhu je stále hodně prostoru pro novinky. Tematických placených stanic je přitom přes 150. Kdy se trh nasytí?

Nemyslím si, že takový moment vůbec nastane. Z hlediska kreativity vysílatelů tu vidím velký prostor. Stávající stanice můžete dále segmentovat. Například z filmového kanálu vytvoříte řadu nových kanálů pro každý žánr. Na druhé straně tu jsou technické limity související s dostupností sítě. Otevírání prostoru pro nasazování dalších kanálů je tak postupné.

Podle vás jsou čeští diváci ke stanicím loajální. Nedovedu si představit, jaká to může být pro malý kanál výhoda. Jak mohou získat a udržet věrnost diváka?

Nejjednodušší recept je najít dostatečně širokou skupinu, pro niž je téma kanálu životním stylem a nezbytností. Může se to zdát jako přehánění, ale vezměte si Fishing & Hunting. Před spuštěním kanálu jsme si udělali průzkum, ze kterého nám vyšlo, že v Česku je přes půl milionu lidí, kteří se denně zabývají tématem rybaření a myslivectví. Stanice navíc programově i strategicky vzešla od lidí, kteří jsou rybáři a myslivci. Tohle je garance dlouhodobého udržení divácké základny a vybudování takové značky, která nenechává místo pro konkurenci.

Druhá televizní digitalizace otevře další prostor pro nové kanály. Neztíží se pak pozice i takových stanic?

DVB-T2 samozřejmě otevírá prostor pro různé varianty vývoje trhu, ale myslím si, že vzniknou spíš stanice pro obecné publikum. Ale nedá se vyloučit ani vznik úzce specializovaných televizních kanálů.

Jaký trend letos na trhu očekáváte?

Letos se tu objeví pět až deset nových tematických lokalizovaných kanálů. Vliv bude mít i zmíněný vývoj technologií kolem DVB-T2 a s tím související rozhodnutí největších vysílatelů, jak se k této změně postaví. Zároveň je vidět zájem o digitální produkty ze strany vysílatelů. Aplikace, předplatné videa na vyžádání, obsahové knihovny. To bude v roce 2018 a později hlavní trend pro vysílatele i operátory.

Koncem minulého roku jste oznámili příchod nového klienta – kanálu Fit HD. Kdy a kde si ho naladíme?

Zatím nemohu potvrdit konkrétní datum. Jednání s operátory o časovém rozvržení ještě probíhá. Ve finále je to operátor, kdo ovlivňuje načasování konkrétního kanálu.

Takže při vyjednávání s operátory je třeba obrnit se trpělivostí?

Obě strany musí najít ve spolupráci smysl. I když přijdete s tématem vysílání, které ještě není na trhu zastoupené a které má velký potenciál, neznamená to, že operátoři mají po technické a finanční stránce prostor okamžitě dotyčný kanál zařadit do nabídky.

Erika Luzsicza, majitelka mediální společnosti Axocom 

Mediální společnost Axocom, která zastupuje na čtyři desítky tematických kanálů, včetně MTV, Hustler TV nebo Fishing & Hunting, založila roku 2013. Předtím působila jako ředitelka tuzemské pobočky maďarské kabelové firmy IKO Cable. Hovoří plynně šesti jazyky.

Reklama
Abovalve
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)